Ramanujacharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 53:
Rāmānujā menghabiskan tahun-tahun akhirnya di Sri Rangam. Dalam bulan Māgha (Januari-Februari) 1137 Masihi, Rāmānujā meninggal dunia sambil mendengar bacaan Divya Prabandham. Ketika itu, beliau berumur 120 tahun.
 
== Sumbangan Utamautama ==
[[Rāmānujā]] dikenang sebagai seorang tokoh utama yang mengajar dan menyebarkan satu sistem falsafah-agama yang memberikan kepentingan yang sama kepada Bhakti (iman) dan Jnana (ilmu). Sumbangan hebatnya ialah penyatuan ideologi dan metodologi Veda dalam bahasa Sanskrit dengan sastera agama oleh para Alwar yang berunsur iman. Penyatuan ini melahirkan '''"Ubhaya Vedanta"''', atau Vedanta yang berdasarkan kepada dua tradisi. Menurut [[Swami Vivekananda]], ''“Gerakan [[Sankaracharya|Sankara]] meluaskan pengaruhnya dengan keintelektualan tinggi. Tetapi ia tidak banyak berguna kepada rakyat jelata kerana pematuhan ketat hukum kasta, skop yang sangat kecil untuk emosi biasa, dan menjadikan Sanskrit sebagai satu-satunya bahasa komunikasi. Sebaliknya, Ramanuja dengan falsafah yang sangat praktikal, dengan mengutamakan emosi, dan penafian sepenuhnya taraf sosial dengan menekankan pencapaian rohani, dan tarikan bahasa yang popular, dengan sepenuhnya berjaya membawa masyarakat kepada ajaran Veda.”<ref>Vivekananda, Swami, ''Lectures from Colombo to Almora''</ref>
 
Rāmānujā memperkembangkan sistem Vedanta yang dikenali sebagai Viśiṣṭādvaita Darsana. Ini ialah separa Advaita. Menurutnya, Brahman (Tuhan) ialah realiti yang agung dan bebas. Acit atau alam (juga dikenali sebagai Prakriti) dan Cit atau makhluk hidup (atau jiwa) ialah realiti yang abadi tetapi bergantung kepada Brahman yang merangkuminya dan pada masa yang sama, mengatasinya. Brahman ialah Sarvesvara (Makhluk Yang Agung) yang mempunyai kemuliaan yang tidak terkira. Brahman bertindak sebagai pencipta, pemelihara, dan pemusnah alam ini. Jiwa bersaiz halus dan jumlahnya tidak terkira. Jiwa dibezakan dengan jasad atau badan dan jiwa mempunyai kesedaran. Orang yang ingin untuk mencapai Mukti atau kebebasan mesti memulakan aktiviti-aktiviti karma atau kewajiban yang ditetapkan. Tindakan begini menyucikan mindanya dan membantu dalam perkembangan rohaninya dengan mengikuti jalan Bhakti (iman), Jnana (ilmu) dan Prapatti (pengabdian diri). Acit pula ialah benda-benda bukan hidup yang membentuk dunia ini. Jiwa yang dibebaskan, tinggal di Paramapada atau Vaikuntha. Jiwa-jiwa ini akan tinggal selama-lamanya bersama-sama Mahavishnu dan mereka tidak lahir semula di dunia ini.<ref>Swami Harshananda, A Concise Encyclopaedia of Hinduism</ref>
 
== Hasil-hasil Karyakarya Rāmānujā ==
Rāmānujā juga menulis lapan buah buku dalam bahasa Sanskrit iaitu:
* Śr Bhasya yang dianggap sebagai karya terhebatnya.
Baris 82:
selepas Ramanuja."''<ref>Vivekananda, Swami, ''Lectures from Colombo to Almora''</ref>
 
== Tradisi Berterusanberterusan ==
Golongan Brahmin Iyengar di Tamil Nadu, Karnataka dan Andhra Pradesh mengikuti tradisi falsafah Rāmānujā. Divya Prabandhas dalam bahasa Tamil dinyanyikan sama seperti ayat-ayat suci Veda. Semua lapisan masyarakat, Brahmin dan bukan Brahmin diberikan tugas dalam upacara pemujaan di Sri Rangam dan beberapa buah kuil utama. Ajaran falsafah Rāmānujā telah diteruskan daripada generasi ke generasi yang lain oleh ketua-ketua biara seperti Pillai Lokacharya, Vedanta Desika, Manavala Mamuni yang hidup dalam kurun ke-13 dan ke-14.
 
Baris 91:
Sehingga kini, hampir semua kuil-kuil '''[[Śri Vaiṣṇava]]''' memberikan penghormatan kepada Rāmānujā pada awal upacara sembahyang. Arca Rāmānujā juga dipuja di kuil-kuil '''Śri Vaiṣṇava''' seperti kuil Sri Venkateswara di Tirumala, kuil Sri Parthasarathy di Chennai, dan kuil Sri Thirunarayana Swami di Melkote.
 
== Bacaan Lanjutlanjut ==
* Ayyangar, S. Krishnaswami; Chariar,, Rajagopala; Rangacharya, M (1911).&nbsp;''Sri Ramanujacharya: a sketch of his life and times and His Philosophical System''. G. A. Natesan & Co.
* Sampatkumaran, M. R. (1985).&nbsp;''The&nbsp;Gītābhāṣya&nbsp;of Rāmānuja''. Bombay: Ananthacharya Indological Research Institute.
Baris 106:
* Barua, Ankur (2010). "God's Body at Work: Rāmānuja and Panentheism".&nbsp;''International Journal of Hindu Studies''&nbsp;'''14'''&nbsp;(1): 1–30.
 
== Pautan Luarluar ==
'''Biografi'''
* Biography of Ramanuja,&nbsp;''[http://sanskrit.org/?p=95 Sanskrit.org]''