Iskandar Puteri: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adeef 00 (bincang | sumb.)
k Adeef 00 telah memindahkan laman Bandar Nusajaya ke Iskandar Puteri: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar berkenan mengisytiharkan Iskandar Puteri sebagai nama baharu pusat pentadbiran negeri, Nusajaya.
Adeef 00 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Projek Pembangunan '''NusajayaIskandar Puteri''', merupakan sebuah projek pembangunan bandar bertaraf dunia antara terbesar di [[Asia Tenggara]] yang akan melonjakkan negara ini ke satu tahap lebih tinggi, dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri [[Abdullah Ahmad Badawi]] pada [[23 Februari]] [[2007]]<ref>{{cite news|title=Nusajaya bertaraf dunia -- PM lancar projek utama dalam Wilayah Pembangunan Iskandar |publisher=Utusan Malaysia|url=http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=0224&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm 1|accessdate=2007-02-23}}</ref>.
 
PembangunanPada 7 Disember 2015, Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Sultan Iskandar telah berkenan untuk mengisytiharkan Iskandar Puteri sebagai nama baharu pusat pentadbiran negeri, Nusajaya.<ref>{{http://jauhar.my/sultan-johor-isytihar-iskandar-puteri-nama-baharu-nusajaya/}}</ref>. Pembangunan Iskandar Puteri merupakan salah satu daripada lima zon pembangunan utama dalam projek pembangunan [[Wilayah Pembangunan Iskandar]] (WPI) yang diumumkan oleh Perdana Menteri pada November [[2006]].
 
Projek seluas 9,600 hektar yang dijangka siap sepenuhnya pada [[2025]] itu melibatkan tujuh komponen iaitu Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor (JSNAC), kelompok industri dan logistik selatan, hab perubatan dan ‘EduCity’ atau banda raya ilmu.
Baris 7:
Pembangunan lain dalam projek yang dimajukan oleh UEM Land Sdn. Bhd. itu ialah resort bersepadu pesisir pantai Puteri Harbour, kawasan kediaman dan destinasi rekreasi bertaraf dunia.
 
Kedudukannya yang hampir dengan lima pelabuhan iaitu [[Pelabuhan Tanjung Pelepas]], [[Pelabuhan Pasir Gudang]], [[Pihak Berkuasa Pelabuhan Singapura]], [[Pelabuhan Jurong]] ([[Singapura]]) dan pelabuhan petrokimia [[Tanjung Langsat]] memberikan NusajayaIskandar Puteri kelebihan sebagai bandar raya serantau.
 
==Projek Pemangkin==
Projek pembangunan NusajayaIskandar Puteri dengan keluasan 9,600 hektar dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2025 melibatkan tujuh komponen.
 
===Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor===
Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor di NusajayaIskandar Puteri bakal menjadi pembangunan bersepadu merangkumi kompleks pejabat jabatan kerajaan negeri dan persekutuan dalam satu kawasan seluas 320 ekar menghadap Selat Tebrau. Ia bakal dibangunkan dengan konsep persekitaran terbuka dengan taman dan lanai ala [[Alhambra]] di Sepanyol dengan rekaan bangunan berteraskan seni bina Melayu-Johor.
 
 
Baris 34:
 
===Bandar Pendidikan===
Bandar Pendidikan atau EduCity@Iskandar di NusajayaIskandar Puteri yang seluas 600 ekar bakal menjadi pusat dan komuniti pendidikan tinggi berpandukan kepada amalan terbaik dalam bidang akademik dan pendidikan dengan kerjasama dari universiti-universiti tersohor dunia seperti Newcastle University dan Marlborough University.
Projek ini diambil alih oleh Iskandar Investment Bhd.
 
===Bandar Perubatan===
Pembangunan pusat perubatan di NusajayaIskandar Puteri yang dikenali sebagai Medical City dengan keluasan 67.2 ekar akan menawarkan penjagaan kesihatan menyeluruh yang merangkumi pusat kesihatan, poliklinik kerajaan, kompleks klinik umum, kompleks pakar, kolej kejururawatan dan kemudahan kesihatan yang lain. Pusat tersebut juga bakal memberi tumpuan kepada pembelajaran, penyelidikan dan pembangunan perubatan dan kesihatan. Hospital pertama yang telah beroperasi di sini ialah Columbia Asia Hospital.
 
===Kelompok Logistik dan Perindustrian Selatan===
Kelompok Logistik dan Perindustrian Selatan (SiLC) di NusajayaIskandar Puteri adalah kawasan taman perindustrian hijau seluas 1,300 ekar dengan rangkaian kemudahan dua buah lapangan terbang dan empat buah pelabuhan yang berhampiran. SiLC akan memberi tumpuan kepada pembangunan rangkaian nilai secara bersepadu untuk tiga bidang utama iaitu teknologi maju seperti teknologi bio dan nano, industri pemakanan dan kesihatan serta logistik.
 
===Medini===