Sankaracharya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 187:
|}
=== Keharmonian antara Agama-Agama ===
Menurut Rgveda (1,164.46) 'Sat' atau Kebenaran (=Tuhan Yang Mutlak) ialah satu, tetapi para wali memanggil-Nya dengan pelbagai nama. Maka, dewa-dewi dalam agama Hindu ialah penjelmaan atau manifestasi Tuhan Yang Maha Esa atau disebut sebagai Brahman (atau Paramātman) dalam kitab-kitab suci Hindu. Dewa-dewiNamun, inidengan bolehperedaran dibahagikanmasa, kepadapelbagai limamazhab kumpulandan kultus berkembang. SetiapPenganut-penganut kumpulanmazhab-mazhab mewakiliini aspekyang berlainantelah Tuhan.melupakan Limaajaran DewaVeda inidan ialahfalsafah Viṣṇu,Tuhan Śiva,Yang Maha DevīEsa, Gaṇapatimenjadi fanatik dan Sūryaada kalanya bermusuhan dengan penganut mazhab lain.
 
Bagi mengembalikan ajaran Veda dan membetulkan sikap penganut pelbagai mazhab yang fanatik, Śaṇkara memperkenalkan satu kaedah untuk menyatukan mereka. Hasilnya ialah bentuk pemujaan [[Pañcāyatana]], iaitu penyembahan serentak lima dewa iaitu [[Maha Vishnu|Viṣṇu]], [[Mahadeva|Śiva]], Devī[[Shakti]], Gaṇapati[[Ganesha|Gaṇesha]] dan Sūrya. Beliau menjelaskan bahawa semua dewa-dewi ini merupakan penjelmaan berlainan Brahman Yang Esa. Seseorang boleh meletakkan dewa kegemarannya di tengah-tengah dan empat dewa-dewa lain di empat penjuru untuk bersembahyang.
Secara beransur-ansur, pelbagai mazhab dan kultus berkembang. Penganut-penganut mazhab-mazhab ini yang telah melupakan ajaran Veda dan falsafah Tuhan Yang Maha Esa, menjadi fanatik dan ada kalanya bermusuhan dengan penganut mazhab lain.
 
Bagi mengembalikan ajaran Veda dan membetulkan sikap penganut pelbagai mazhab yang fanatik, Śaṇkara memperkenalkan satu kaedah untuk menyatukan mereka. Hasilnya ialah bentuk pemujaan Pañcāyatana, iaitu penyembahan serentak lima dewa iaitu Viṣṇu, Śiva, Devī, Gaṇapati dan Sūrya. Beliau menjelaskan bahawa semua dewa-dewi ini merupakan penjelmaan berlainan Brahman Yang Esa. Seseorang boleh meletakkan dewa kegemarannya di tengah-tengah dan empat dewa-dewa lain di empat penjuru untuk bersembahyang.
 
== Mengenai Śaṇkara ==
Menurut Dr Radhakrishnan: ''"Riwayat Śaṇkara memberikan gambaran yang amat bertentangan. Beliau seorang ahli falsafah, penyair, cendikiawan, wali, ahli mistik dan juga seorang pembawa reformasi agama. Beliau mempunyai pelbagai bakat berlainan sehingga jika kita cuba untuk memikirkan personalitinya, kita mendapat gambaran-gambaran berbeza. Dalam zaman remajanya, beliau penuh dengan cita-cita intelektual, seorang pembahas yang berani dan tidak mudah mengalah. Menurut pandangan lain, beliau seorang ahli politik yang bijak dan licik (lebih kepada patriot) yang cuba untuk membawa rasa perpaduan dalam kalangan rakyat. Bagi pendapat ketiga, beliau seorang ahli falsafah yang tenang yang terlibat dalam percubaan untuk mendedahkan percanggahan kehidupan dan pemikiran dengan kepastian yang tiada tandingan. Keempat, beliau seorang mistik yang menyatakan bahawa kita lebih mulia daripada apa yang kita tahu. Tidak ada ramai orang yang universal sepertinya."''
 
[[Swami Vivekananda]] sering menekankan keperluan menggabungkan ilmu dan iman dan berkata bahawa kita memerlukan ''"akal Śaṇkara dan hati Buddha".'' Ketika mengajar [[falsafah Vedanta]], beliau sering mengambil pendekatan Śaṇkara dan mengungkap di sana sini pandangan [[Ramanujacharya|Ramanuja]]. Swami Vivekananda yang dianggap sebagai seorang pendukung terbaik falsafah Śaṇkara dalam zaman moden berkata bahawa ''"Śaṇkara ialah guru falsafah Vedanta yang terbaik."'' Swami Vivekananda berkata lagi, ''"Śaṇkaracharya telah menangkap irama Veda, nada kebangsaan. Sesungguhnya saya sentiasa membayangkan bahawa ketika muda beliau telah mempunyai sedikit pandangan seperti saya, dan beliau menghidupkan semula muzik purba seperti itu. Seluruh hasil kerjanya ialah cuma suatu denyutan keindahan Veda dan Upanishad-Upanishad."''
 
== Filem ==