Universiti Teknologi Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Idiana (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Idiana (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Billinghurst
Baris 1:
{{Infobox_University
[http://www.utm.my Universiti Teknologi Malaysia] (juga dikenali sebagai UTM) adalah salah sebuah universiti awam di Malaysia dan merupakan sebuah universiti berfokuskan penyelidikan terkemuka dalam bidang kejuruteraan, sains dan teknologi. Ia mempunyai dua buah kampus, UTM Kampus Kuala Lumpur (kampus cawangan) dan kampus utama di Johor Bahru, bandar selatan di Iskandar Malaysia, yang merupakan koridor ekonomi yang cergas di selatan Semenanjung Malaysia. UTM kini merupakan universiti yang memfokuskan kepada pengajian pasca siswazah dengan 56% daripada jumlah pelajar yang terdiri daripada pelajar lepasan ijazah, yang tertinggi di Malaysia. Pada 2015, UTM mempunyai lebih 5,000 pelajar antarabangsa dari lebih 60 buah negara di seluruh dunia, yang tertinggi di kalangan universiti penyelidikan di Malaysia.
|name = Universiti Teknologi Malaysia<br/>'''<big> اونيۏرسيتي تيكنولوڬي مليسيا </big><br />'''
|image_name = Universiti Teknologi Malaysia.svg
|motto = "Kerana Tuhan Untuk Manusia"
|established = [[1904]] (status universiti 1 April 1975)
|type = [[Universiti awam|Awam]]
|chancellor = DYMM Tuanku [[Raja Zarith Sofia]]h Ibni Almarhum Sultan Idris
|vice_chancellor = Prof. Datuk Ir. Dr. [[Wahid Omar]]
|city = [[Skudai]], [[Johor]]
|country = [[Malaysia]]
|ranking = {{increase}} 355<ref>[http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2013#sorting=rank+region=71+country=113+faculty=+stars=false+search= Menurut perkiraan QS World University Rankings 2013]</ref> (bagi tahun 2013), sebelumnya (tahun 2012) 358
<ref>[http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2012?ugrad_course=&pgrad_course=&loc=Malaysia&field_ranking_scores_71962=0.4&field_ranking_scores_71963=0.1&field_ranking_scores_71964=0.2&field_ranking_scores_71965=0.05&field_ranking_scores_71966=0.05&field_ranking_scores_71967=0.2&field_ranking_scores_71968=0&field_ranking_scores_71969=0&field_ranking_scores_71970=0&field_ranking_scores_71971=0&field_ranking_scores_71972=0&custom_ranking=&save_my_rankings_data_sort=2%2Casc%2C0&save_my_rankings_data_limit=50&save_my_rankings_data_search=&save_my_rankings_data_start=0 Menurut perkiraan QS World University Rankings 2012]</ref> |campus = Kampus utama di [[Skudai]]<br>Kampus kedua di [[Kuala Lumpur]]
|undergrad = 17,946
|postgrad = 3,803
|students = 21,749
|affiliations = ASAIHL
|website = [http://www.utm.my Universiti_Teknologi Malaysia]
}}
 
'''Universiti Teknologi Malaysia''' (singkatan: '''UTM''') merupakan sebuah [[universiti]] di [[Malaysia]]. Namanya ditukar daripada Institut Teknologi Kebangsaan kepada Universiti Teknologi Malaysia pada 1 [[April]] 1975. Walau bagaimanapun, UTM sebenarnya mencapai taraf [[universiti]] 3 tahun lebih awal iaitu pada 14 [[Mac]] 1972. UTM amat terkenal dalam bidang kejuruteraan baik didalam mahupun diluar negara.
UTM berada di barisan hadapan dalam kejuruteraan dan pengetahuan dan kemahiran teknologi, yang menyumbang kepada tenaga kerja teknikal dan profesional orang ramai semenjak tahun 1904. Setelah menghasilkan lebih daripada 200,000 graduan teknikal dan profesional yang layak selama ini, UTM telah mendapat tempat sebagai universiti terulung di Malaysia dalam bidang kejuruteraan dan teknologi yang memberi inspirasi kepada pemikiran kreatif, inovatif dan keusahawanan. UTM juga turut menawarkan pengajian bidang Pendidikan, Tamadun Islam, Pengurusan dan Perniagaan serta Pengajian Bahasa.
 
Kampus utama UTM ialah di Skudai, [[Johor]] seluas 1222 [[hektar]], manakala [[kampus]] cawangannya di [[Kuala Lumpur]] pula adalah seluas 18 hektar. UTM mempunyai 13 buah [[fakulti]] dan 17 buah kolej kediaman di kampus Skudai. Kebanyakan pelajar tinggal di dalam kampus.
 
UTM terpilih sebagai universiti penyelidikan keempat (selepas UM, UKM, UPM; USM menjadi Universiti Apex pada 2008) di Malaysia pada 2010.<ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0611&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_08.htm Pengiktirafan UTM sebagai universiti penyelidikan tepat pada masa] Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri. 11/06/2010.</ref>
 
== Akademik ==
Baris 27 ⟶ 48:
* Sekolah Pengajian Siswazah
* [[Sekolah Pendidikan Profesional Dan Pendidikan Berterusan (UTMSPACE)|Sekolah Pendidikan Profesional dan Pendidikan Berterusan (UTMSPACE)]]
== Sejarah ==
 
=== Dari Sekolah Menengah Teknik ===
Sejarah UTM bermula pada tahun 1904 apabila Sekolah Menengah Teknik mula ditubuhkan pada Weld Road (kini Jalan Raja Chulan) untuk memberi ilmu dan latihan kepada Pembantu Teknik bagi Negeri-Negeri Melayu Jabatan Keretapi, Ukur dan Kerja Raya. Sekolah ini telah secara rasmi dikenali sebagai '' 'Treacher Technical School' '', yang dinamakan sempena Sir [[William Treacher]], Ketua Residen pada masa itu. Pelajar mengikuti kelas secara sambilan; mereka bekerja dan dilatih secara khusus mengikut keperluan teknikal pekerjaan mereka.
 
Jabatan Pada tahun 1941, Jawatankuasa Penasihat Sekolah Teknikal dan Pendidikan disyorkan bahawa Sekolah Menengah Teknik dinaikkan kepada status kolej dan mencadangkan yang Maktab Teknik dibina. Maktab baru itu akan dibina di atas sebidang 47 ekar tanah Kerajaan di Jalan Gurney (kini Jalan Semarak), Kuala Lumpur. Rancangan untuk pembinaan kolej, bagaimanapun, telah ditangguhkan apabila [[Perang Dunia II]] meletus di Semenanjung Malaysia.
 
=== Maktab Teknik ===
Pada tahun-tahun awal, Maktab Teknik menawarkan kursus kejuruteraan di [[diploma]] tahap Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Mekanikal, Kejuruteraan Elektrik dan Radio, Ukur Tanah, Seni Bina Bangunan dan Ukur Bahan, manakala khas dalam Automobile Engineering telah ditawarkan untuk pengangkutan pegawai penguatkuasa. Jumlah pendaftaran untuk sesi akademik 1958/1959 adalah 320 pelajar.
 
Pada tahun 1960, bermulalah satu era baru dengan menaik taraf kursus[kejuruteraan] [] kepada [ijazah akademik [| ijazah]] peringkat. Pelajar yang mengikuti kursus di kolej tersebut mempunyai peluang untuk menduduki [[peperiksaan profesional]] yang dijalankan oleh Institut Jurutera Awam dan Institut Jurutera Mekanikal, United Kingdom & Royal Institut Arkitek British, dan juga sebagai '' 'Institut Diraja Juruukur Bertauliah '' '. Pelajar untuk kursus profesional ini telah dilatih untuk berkhidmat dalam perkhidmatan kerajaan bagi Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Borneo dan Brunei. Syarat kemasukan minimum ketika itu adalah Gred I & II di '' 'Cambridge School Certificate' '' atau '' 'Sijil Persekolahan Malaya' '' dengan kredit dalam Bahasa Inggeris & Basic Matematik. Keutamaan diberi kepada pelajar yang mendapat kredit dalam mata pelajaran Sains.
 
=== Institut Teknologi Kebangsaan ===
Pada 14 Mac, 1972, Supreme Raja Malaysia, DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong secara rasmi mengisytiharkan pembentukan Institut Teknologi Kebangsaan (ITK) di bawah seksyen 6 (1) [[Akta Universiti & Kolej Universiti 1971]]. ITK telah memperoleh pelbagai kemudahan, & kemudahan asas dari Technical College Jalan Gurney . Tan Sri (ketika itu, Encik) [[Ainuddin Abdul Wahid]] yang merupakan Pengetua Maktab Teknik telah dilantik sebagai Rektor ITK yang pertama. Satu Majlis sementara yang terdiri daripada sembilan orang ahli telah ditubuhkan & ditugaskan untuk menarik dasar-dasar utama yang akan dijalankan di dalam pertubuhan itu baru. Tiga jawatan utama juga diwujudkan di [[Pendaftar]], yang [[Bendahari]] & the [[Ketua Pustakawan]].
 
=== Universiti ===
Pada 1 April 1975, institusi ini bertukar status dan namanya didaftarkan sebagai'' 'Universiti Teknologi Malaysia' '' (UTM).
 
Pada tahun 1976, kerajaan telah meluluskan Perlembagaan Universiti yang baru & Majlis Senat telah ditubuhkan.
Sejajar dengan perubahan statusnya sebagai universiti, UTM mula memberi tumpuan kepada penubuhan dan pembangunan fakulti akademik. Sehingga 1975/1976 tahun akademik, [[UTM Fakulti Kejuruteraan]] berpecah kepada tiga fakulti bebas daripada [[Awam]], [[Mekanikal]] & [[elektrik]] Kejuruteraan Fakulti. Ketiga-tiga fakulti kejuruteraan bersama-sama dengan Fakulti [[Alam Bina]] dan Fakulti [[Ukur]], ditambah dengan Pusat Pengajian Sains dan Pusat Kemanusiaan Pelajar menjadi pelopor program akademik yang terdapat di UTM hari ini. Dalam tahun 1976, jumlah pelajar telah mencecah 2,593 dengan 1,745 pengajian diploma mengerucutkan peringkat, 607 dalam program ijazah, & 241 dalam program-program bersepadu.
 
Pada 3 Disember, 1977, UTM menyaksikan kumpulan pertama 65 graduan dianugerahkan ijazah mereka di majlis konvokesyen yang julung kali diadakan di Kuala Lumpur, dirasmikan oleh Duli Yang Maha Mulia Almarhum Sultan Ismail Ibni Almarhum Sultan Ibrahim, Canselor pertama UTM.
 
=== Pindah ke Johor ===
 
Universiti merancang untuk berhijrah kampus baru yang terletak pada luas 2,400 ekar tanah di Skudai, Johor. Kerja-kerja pembinaan sebenarnya telah bermula dengan mantap sejak seawal tahun 1978. Kemudian kampus dibuka pada 16 September 1985 oleh Seri Paduka Baginda Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail, maka Yang di Pertuan Agong, atas sifatnya sebagai sifatnya sebagai Canselor kedua UTM .
 
Kerjasama akademik serantau dan antarabangsa UTM menjadikannya hab bagi lawatan ahli akademik, penyelidik dan pelajar di seluruh dunia. Kerjasama termasuk [[Intel]], [[Altera]] dan [[Proton (automobile)|Proton]].<ref>http://www.innovation.utm.my/collaborations-in-innovation/utm-proton-in-green-tech/ UTM-Proton Bekerjasama dalam membangunkan hibrid dan teknologi hijau </ ref> UTM adalah salah satu daripada beberapa universiti awam di Malaysia yang telah mencapai status universiti penyelidikan, ruang untuk penyelidikan dan kerjasama industri melalui geran penyelidikan kerajaan.
 
=== Autonomi penuh ===
 
Pada 8 Januari 2012, Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia mengisytiharkan UTM sebagai universiti pertama di Malaysia yang mencapai autonomi penuh daripada kerajaan. Ini membolehkan universiti untuk memilih yang terbaik daripada pelajar serantau, serta mengendalikan sebahagian besar daripada pengurusan dalaman bagi pentadbiran yang lebih cekap.
 
 
== Kampus ==
UTM mempunyai dua kampus - kampus utama di [[Skudai]], dan merupakan universiti pertama di negeri [[Johor]]. Ia mempunyai keluasan 1148 hektar <ref name = "sps.utm.my"> http://www.sps.utm.my/download/bahan2015/Postgraduate%20brochure%20SRAD%202015.pdf Panduan untuk Kajian Siswazah < / ref> ([http://web.utm.my/campus_map/ peta kampus]), dan merupakan universiti awam kedua terbesar selepas [[Universiti Putra Malaysia]] (UPM). Ia adalah kira-kira 20 & nbsp; km ke utara ibu negeri, Johor Bahru, dan agak rapat dengan [Lapangan Terbang Antarabangsa [Senai | Lapangan Terbang Sultan Ismail]], [[Senai]].
 
Kampus cawangan terletak di '' Jalan Semarak '' dalam [[Kuala Lumpur]], dengan keluasan 38 hektar. <Ref name = "sps.utm.my" /> kampus cawangan menempatkan [[diploma]] pelajar , pelajar separuh masa (juga dikenali sebagai 'SPACE' 'program'), pelajar ijazah (Malaysia-Japan International Institute of Technology) dan pelajar asing mengambil kursus perniagaan.
 
 
Webometrics Kedudukan Universiti Dunia meletakkan UTM di tempat keempat dalam Rantau Asia Tenggara, dan bahagian atas di Malaysia. <Ref> [http://www.webometrics.info/top100_continent.asp?cont=SE_Asia Webometric Kedudukan Universiti di Asia Tenggara] </ ref> Di Universiti QS Kedudukan, itu terletak di 164 dalam "'' Engineering & IT Universiti ''" kategori antara dunia yang lain universiti kedudukan pada tahun 2012, peningkatan daripada 190 pada tahun sebelumnya. <ref > [http://www.topuniversities.com/universities/universiti-teknologi-malaysia-utm Kedudukan UTM di topuniversities.com] </ ref> UTM bertujuan untuk mencapai status sebuah universiti global dan dalam kedudukan antara 50 di dunia ini universiti terbaik pada tahun 2020. <ref> {{cite web | last = Bernama | title = UTM berusaha untuk menjadi Antara Dunia Top 50 Universities|url=http://www.malaysiandigest.com/news/38607-utm-strives-to-be-among-worlds-top-50-universities.html|work=Malaysian Digest}} </ ref>
 
== Kolej kediaman (Kampus Skudai) ==
UTM menyediakan penginapan lengkap untuk pelajar. Semua pelajar mendapat kemudahan kediaman di kolej yang disediakan di dalam kampus, termasuk pelajar antarabangsa. Asrama blok dikumpulkan ke dalam unit dikenali sebagai kolej, untuk memudahkan pentadbiran. Setiap kolej mempunyai tiga atau lebih blok asrama di bawah pentadbiran mereka. UTM mempunyai 13 kolej, yang boleh menampung 17,500 pelajar. Antara kemudahan yang disediakan di setiap kolej kediaman adalah kafeteria, dewan pelbagai guna, surau, gelanggang tenis, internet dan komputer pusat, kedai mudah beli dan ruang tamu. <Ref> http://www.utm.my /currentstudent/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=123 Penginapan di UTM </ ref>
 
Bukan itu sahaja, UTM juga telah menyediakan tempat penginapan bagi orang luar, iaitu ibu bapa atau saudara-mara, rakan-rakan dan lain-lain melawat, dengan Scholars Inn @ UTM JB dan Scholars Inn @ UTM KL.
 
The Scholar Inn @ UTMKL adalah Hotel City-Campus, Jalan Semarak, di tengah-tengah Kuala Lumpur. Terletak secara strategik dalam kampus Universiti Teknologi Malaysia Kuala Lumpur dan kira-kira 10 minit memandu dari / Menara Berkembar Petronas KLCC, hotel ini juga dalam jarak sesuatu tempat-tempat pelancongan seperti Perpustakaan Negara, Galeri Seni Nasional, Istana Budaya dan Golden Triangle.Scholar ini Inn @ UTMKL terdiri daripada 56 bilik-bilik kontemporari dan studio, bilik mesyuarat, pusat perniagaan dan Deli.For maklumat yang Scholar lanjut mengenai bilik, kadar dan kemudahan yang disediakan, sila layari laman web ini Scholar Inn @ UTMKL di www.scholarsinn.com.my . Tempahan boleh dibuat melalui laman web atau dengan menghubungi talian terus di + 603-21806000 / + 603-2615 4922.
 
=== Kolej Lingkaran dalam ===
* Kolej Rahman Putra, <ref> http://www.utm.my/group/rahmanputra/about/sejarah-kolej-rahman-putra Sejarah Kolej Rahman Putra </ ref> yang pertama dan kolej lama.
* Kolej Tun Fatimah, yang pertama semua-gadis kolej.
* Kolej Tun Razak.
* Kolej Tun Hussein Onn.
* Kolej Tun Dr Ismail.
* Kolej Tuanku Canselor.
 
=== Lingkaran Luar Kolej ===
* Kolej Perdana.
* Kolej 9.
* Kolej 10.
* Kolej Datin Seri Endon.
* Kolej Tun Ghafar Baba.
* Kolej Dato 'Onn Jaafar.
 
=== Kolej Almarhum ===
* Kolej Siswa Desa Skudai (KSDS) merupakan kolej kediaman luar kampus untuk pelajar lelaki.
 
== == Akademik
 
=== Fakulti dan Sekolah ===
* Fakulti Sains
** Jabatan Fizik
** Jabatan Kimia
** Jabatan Matematik
* Fakulti Geoinformasi dan Harta Tanah (Fakulti Geoinformasi & Harta Tanah, FGHT) yang dahulunya dikenali sebagai Fakulti Geoinformasi Sains dan Kejuruteraan
* Fakulti Pendidikan (Fakulti Pendidikan, FP)
* Fakulti Pengkomputeran (Fakulti Komputeran), yang sebelum ini dikenali sebagai Fakulti Sains Komputer & Sistem Maklumat
* Fakulti Biosains dan Kejuruteraan Perubatan (Fakulti Biosains dan Kejuruteraan perubatan, FBME)
** Jabatan Biosains dan Sains Kesihatan
** Jabatan Bioteknologi & Kejuruteraan Perubatan
** Jabatan Sains Klinikal
* Fakulti Tamadun Islam (Fakulti Tamadun Islam, FTI), yang sebelum ini dikenali sebagai Pusat Pengajian Islam dan Pembangunan Sosial
* Kolej Sains & Teknologi (Kolej Sains & Teknologi, KST), yang sebelum ini dikenali sebagai Pusat Pengajian Diploma
* Fakulti Pengurusan (FM), yang sebelum ini dikenali sebagai Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia (FPPSM)
* Fakulti Kejuruteraan Awam
* Fakulti Kejuruteraan Mekanikal
** Jabatan Mekanik Gunaan & Design
** Jabatan Thermo-Bendalir
** Jabatan Bahan, Pembuatan & Industri
** Jabatan Aeronautik, Automotif & Ocean Kejuruteraan
* Fakulti Kejuruteraan Elektrik
* Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Kejuruteraan Tenaga (bergabung antara Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Fakulti Kejuruteraan Petroleum dan Tenaga Diperbaharui Kejuruteraan)
* Fakulti Alam Bina
** Jabatan Seni Bina
** Jabatan Ukur Bahan
** Jabatan Perancangan Bandar & Wilayah
** Jabatan Senibina Landskap
* Bahasa Academy
* Razak Sekolah Kejuruteraan dan Teknologi Lanjutan
* Malaysia-Japan International Institute of Technology (MJIIT)
** Jabatan Kejuruteraan Sistem Elektronik (ESE)
** Jabatan Mekanikal Precision Engineering (MPE)
** Jabatan Kejuruteraan Alam Sekitar dan Teknologi Hijau (EGT)
** Jabatan Pengurusan Teknologi (MOT)
 
=== Pendidikan Berterusan ===
* Sekolah Pendidikan Profesional dan Pendidikan
* Pusat Pengajaran dan Pembelajaran
 
=== Program Bersama ===
* Program Bersama Unit Pengurusan
 
Kemudahan:
=== Pusat Inovasi ===
*[[Perpustakaan Sultanah Zanariah]] (PSZ)
* Pusat Inovasi Pelajar (UTM CSI)
* Pusat Pengkomersialan Inovasi dan (ICC)
 
== Nota ==
<references/>
 
== Pautan Luar ==