Karl Marx: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 38:
Sehingga hari ini, anti-Marxists seperti [[Paul Johnson]] memetik ucapan Marx yang bercanggah dengan maksud Gladstone sebagai bukti pemalsuan dan adalah tidak jujur secara umumnya.
 
''The International'' terselamat dari kontrovesi ini tetapi bubar pada tahun [[1872]] sebahagiannya kerana kegagalan [[Paris Commune]], dan sebahagiannya kerana kebanyakan ahlinya berpindakberpindah kepada fahaman [[anarchismanarkisme]], yang dianjurkan oleh [[Mikhail Bakunin]]. Di [[London]], Marx jugamemberi alsotumpuan dedicated himself tokepada historicalpenulisan andsejarah theoreticalserta worksteori, theyang mostpaling famous ofterkenal whichialah issatu theset multivolumehimpunan tulisan''[[Das Kapital]]'' (''Capital: A Critique of Political Economy''), thedengan firstjilid volumepertamanya ofditerbitkan which waspada published in [[1867]]. Sepanjang tempoh hayat Marx berada di London, keluarganya hidup sukardalam kesusahan dan bergantung kepada pemberian dari Engels untuk terus hidup.
 
Marx meninggal di London pada tahun 1883, dan dikebumikan di [[Highgate Cemetery]], London. Baki jilid ''Capital'' diterbitkan oleh Engels secara posthumous dari nota Marx.