Ganesha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 19:
| Mount = Mouse/Rat
}}
'''Ganesha''' atau ''Dewa Ganesha'' ([[Sanskrit]]: {{lang|sa|गणेश}}; {{IAST|Gaṇeśa}}; {{Audio|Ganesha.ogg|dengar}}), juga dieja '''Ganesa''' atau '''Ganesh''' dan juga dikenali sebagai '''Ganapati''', '''Vinayaka''', dan '''Pillaiyar''', merupakan salah satu [[dewa]] yang paling terkenal dan paling disembahpopular dalam [[Hinduisme]].<ref>Rao, p. 1.</ref> Imejnya didapati di seluruh benua [[India]].<ref> See:
* Brown, p. 1. "{{IAST|Gaṇeśa}} sering dikatakan sebagai dewa yang paling sering disembah di India."
* Getty, p. 1. "{{IAST|Gaṇeśa}}, Tuan {{IAST|Gaṇas}}, walaupun di kalangan dewa-dewa yang terkini dianggap sebagai pantheon Brahmanik, telah, dan masih, yang paling secara universal dipuji dari semua dewa-dewa Hindu, dan imejnya didapati hampir di setiap bahagian India." </ref> Hampir semua orang Hindu menyembahnya. Tidak ada aktiviti, sama ada sekular atau agama, yang akan dimulakan sebelum memuja dan menyembah Vinayaka. Ini kerana, Vinayaka merupakan Tuhan Halangan atau Vighneśvara atau Vighnarāja.
 
== Asal-Usul ==
* Memang ternyata bahawa Gaṇapati yang dirujuk dalam ayat-ayat popular Ṛgveda, 'gaṇānām tvā gaṇapatim havāmahe...' (2.23.1) dan 'niṣu sīda gaṇapate...' (10.112.9) dan Gaṇapati yang kini disembah ialah dua orang yang berlainan. Namun, semua cendikiawan yang liberal bersetuju bahawa asas konsep Gaṇapati telah berada dalam Ṛgveda sendiri. Dalam kurun-kurankurun berikutnya, konsep ini telah melalui pelbagai perubahan dan perkembangan daripada epik dan Purāṇa untuk membentuk Gaṇapati yang wujud pada hari ini. Dalam semua masyarakat, perkembangan konsep Tuhan dan cara penyembahan-Nya telah dibentuk oleh faktor-faktor geografi, sejarah, kebudayaan berserta denganserta pengalaman mistik dan kesedaran rohani orang-orang alim. Memang munasabah bahawa 'Gaṇapati-Brahmaṇaspati' dalam Ṛgveda telah secara beransur-ansur bertukar menjadi dewa, 'Gajavadana-Gaṇeśa-Vighneśvara.'
* Walaupun Gaṇapati amat disanjung tinggi dan dianggap penting, rupa-Nya yang pelik memang membingungkan. Bagi menjawab misteri kepala gajah-Nya, beberapa buah Purāṇa telah mengemukakan pelbagai cerita yang menarik. Antaranya ialah:
# Atas permintaan dewa-dewi untuk mendapatkan seorang Dewa yang dapat menghapuskan segala halangan untuk mencapai matlamat dan keinginanimpian mereka, Mahādeva Śiva telah lahir kepada Pārvati sebagai Gajānana.
# Pada suatu ketika, secara main-main, Pārvati membuat sebuah patung kanak-kanak dengan kepala gajah menggunakan serbuk mandian yang disapukan pada badan-Nya. Kemudian, Dewi membuang patung itu ke dalam sungai Gaṅgā. Patung itu menjadi 'hidup'. Kedua-dua Dewi Gaṅgā dan Pārvati memanggil budak itu sebagai anak mereka. Oleh itu, Gaṇapati juga dikenali sebagai Dvaimātura, 'seorang yang mempunyai dua orang ibu'.
# Pārvati membuat patung seorang kanak-kanak dengan daki badan-Nya, dan meniupkan nyawa ke dalamnya. Kemudian, Pārvati mengarahkan budak itu untuk menjaga pintu rumah-Nya. Apabila Śiva ingin memasuki rumah itu, penjaga pintu baru itu menghalang-Nya. Śiva menjadi murka dan memenggal kepala budak itu. Apabila Pārvati mendapat tahu tentang trajedi yang berlaku, Dewi menjadi amat sedih. Sementara itu, seseorang telah memakan kepala budak itu. Bagi membetulkan 'kesalahan-Nya', Śiva mendapatkan kepala gajah dan memasangnya pada jasad budak itu dan menghidupkannya. Kemudian, Śiva melantik anak-Nya sebagai ketua kumpulan Gaṇa. atauDemikian anak Siva mendapat nama 'Gaṇapati'.
# Gaṇapati muncul daripada keserian rupa Śiva yang menggambarkan prinsip angkasa atau ākāśatattva. Ketampanan dan keseriannya yang memikat hati memurkakan Pārvati. Pārvati menyumpahnya, menyebabkan rupa-Nya menjadi hodoh.
 
== Simbolisme GaṇapatiGanesha ==
Gaṇa bermaksud kategori. Semua pengalaman yang diperolehi melalui pancaindera dan semua yang difahami boleh dikelaskan atau dikategorikan. Prinsip yang menyebabkan kewujudan semua kategori ini ialah Gaṇapati atau Tuhan semua kategori. Ini sebenarnya bermaksud, asal-usul ciptaan atau Tuhan.
 
Baris 50:
 
Perayaan-perayaan penting untuk Gaṇapati ialah Ganesh Chaturthi or Vināyaka Chaturthī dalam bulan Ogos/September. Ganeha Jayanthi juga disambut pada bulan Januari/Februari.
 
== Ikon-Ikon Ganesha ==
Terdapat beberapa variasi ikon-ikon Ganesha di kuil-kuil dan monumen-monumen arkeologi. Antara ikon-ikon yang popular ialah Bālagaṇapati, Taruṇagaṇapati, Vināyaka, Vīravighneśa, Herambagaṇapati dan Śaktiganapati. Bālagaṇapati menggambarkan seorang budak lelaki dan Tarunagaṇapati ialah seorang pemuda. Vināyaka mempunyai empat tangan dan dia memegang gading yang patah, cemeti, gelung, dan kalung tasbih. Dengan belalainya, dia memegang sebiji modaka (sejenis manisan). Vīravighneśa, yang bertangan sepuluh menunjukkan kehebatan seni peperangan dengan memegang pelbagai jenis senjata. Herambagaṇapati mempunyai lima kepala, sepuluh tangan, tiga mata pada setiap kepalanya dan menunggang seekor singa. Beberapa rupa Śaktigaṇapati dijelaskan dalam Tantra. Biasanya Gaṇapati ini ditunjukkan bersama-sama Śaktinya iaitu Lakṣmī, Ṛddhi, Siddhi, Puṣṭi dan sebagainya. Penyembahan Śakigaṇapati dipercayai memberikan kesaktian luar biasa dan memenuhi idaman seseorang dengan segera.
 
== Mazhab Gāṇapatya ==