Ganesha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 42:
Gaṇapati mempunyai telinga yang besar, cukup besar untuk mendengar doa semua orang. Namun, seperti kipas, telinga itu dapat menapis dan mengasingkan antara doa yang baik dan buruk untuk pendoa-Nya. Gading-Nya yang sempurna merujuk kepada Kebenaran, Satu tanpa yang lain. Gadingnya yang terpatah pula menggambarkan dunia, yang kelihatan tidak sempurna akibat percanggahan asas.
 
== Pemujaan dan Perayaan ==
Ganesha disembah dalam banyak upacara keagamaan dan juga sekular, terutamanya semasa permulaan sesuatu kegiatan seperti membeli kereta atau memulakan perniagaan. Boleh dikatakan bahawa hampir tidak ada rumah (di India) yang tiada berhala Gaṇapati. Sebagai dewa yang paling popular, Gaṇapati disembah oleh semua orang di seluruh benua India. Di India Selatan, golongan artis akan memulakan persembahan seperti tarian Bharatnatyam selepas berdoa kepada Gaṇapati.
 
Mantra-Nya yang paling popular ialah Om Śri Ganeṣāya Namah dan Om Gaṃ Gaṇapataye Namah.
 
Gaṇapati sering dipersembahkan dengan modaka dan laddu (sejenis manisan). Dia juga sering digambarkan sebagai sedang memegang sebuah mangkuk yang penuh dengan manisan bernama modakapātra. Dia dipuja dengan sejenis serbuk cendana merah (raktacandana) atau bunga merak. Rumput Dūrvā (''Cynodon dactylon'') juga suatu benda utama dalam pemujaan dewa ini.
 
Perayaan-perayaan penting untuk Gaṇapati ialah Ganesh Chaturthi or Vināyaka Chaturthī dalam bulan Ogos/September. Ganeha Jayanthi juga disambut pada bulan Januari/Februari.
 
== Ikon-Ikon Ganesha ==
Baris 72 ⟶ 70:
Gāṇapatya kemudiannya telah berpecah kepada enam kumpulan berasingan.[[Sankaracharya|Śankara]] (788-820 Masihi) dikatakan telah menukar kebanyakan penganut-penganut mazhab Gāṇapatya ke mazhab-mazhab Vedic yang lain.<ref>ibid</ref>
 
== Perayaan Ganesh Chaturthi ==
Perayaan-perayaan penting untuk Gaṇapati ialah Ganesh Chaturthi or Vināyaka Chaturthī dalam bulan Ogos/September. GanehaGanesha Jayanthi juga disambut pada bulan Januari/Februari.
Asal-usaul
 
=== Vināyaka Chaturthī ===
Permulaan perayaan ini tidak dapat ditentukan. Namun, sejak zaman Shivaji (1630-1680), pengasas empayar Maratha, perayaan ini telah disambut ramai di Pune. Peshawa (pentadbir turun-temurun empayar Maratha dari 1718 hingga 1818) telah mengalakkan sambutan ini di Pune, ibu negeri mereka. Ganesha ialah dewa keluarga (Kuladevata) Peshawa. Selepas kejatuhan Peshawa, sambutan Ganesha Chaturthi menjadi satu perayaan yang disambut secara persendirian di rumah. Keadaan ini berterusan sehingga ianya dihidupkan semula oleh Lokmanya Tilak, seorang penjuang kemerdekaan di Maharashtra.
 
Sambutan awam di Maharashtra yang masihi diikuti kini diperkenalkan pada tahun 1892 oleh Bhausaheb Laxman Javale. Selepas bertemu dengan Balasaheb Natu dan Krishnajipant Khasgiwale, Bhausaheb Laxman Javale mendirikan arca Ganesha awam (sarvajanik) pertama. Semasa melawat negeri Gwaior yang berada di bawah pemerintahan Maratha, Khasgiwale menyaksikan sambutan awam perayaan ini dan menceritakannya kepada kawan--kawannya di Pune.
 
Pada tahun 1893, Tilak memuji sambutan perayaan sarvajanik Ganesha dalam surat khabarnya, Kesari. Pada tahun berikutnya, Tilak meletak arca Ganesa di pejabat Kesari. Usahanya menukar sambutan domestik ini menjadi suatu sambutan awam yang amat terancang. Tilak mengenalpasti Ganesha sebagai 'tuhan untuk semua orang', dan mempopularkan perayaan Ganesh Chaturthi sebagai suatu perayaan nasional untuk 'merapatkan golongan Brahmin dan bukan Brahmin' dan membina satu kesatuan di antara mereka dan mewujudkan semangat kebangsaan yang berkobar-kobar dalam kalangan penduduk Maharashtra untuk menentang penjajah Inggeris. Tilak merupakan orang pertama yang mendirikan berhala-berhala Ganesha di pentas-pentas besar, dan memulakan tradisi menenggelamkan berhala ke dalam sungai, laut atau kolam pada hari ke-10 perayaan ini. Demikian, orang ramai terlibat dengan sambutan perayaan ini dengan mengadakan perbincangan intelektual, bacaan syair, drama, pementasan, konsert, dan tarian-tarian asli. Masyarakat dari semua lapisan kasta bertemu semasa sambutan awam pada masa penjajah Inggeris mengenakan sekatan untuk perkumpulan sosial dan politik.
 
Encouraged by Tilak, Ganesh Chaturthi facilitated community participation and involvement in the forms of intellectual discourse, poetry recitals, plays, concerts, and folk dances. It was a meeting ground for people from all castes and communities at a time when the British discouraged social and political gatherings to control the population.<sup>[35]</sup>
 
In Goa, Ganesh Chaturthi predates the Kadamba era. The Goa Inquisition had banned Hindu festivals, and Hindus who did not convert to Christianity were severely restricted. However, Hindu Goans continued to practice their religion despite the restrictions. Many families worship Ganesha in the form of ''patri'' (leaves used for worshiping Ganesha or other gods), a picture drawn on paper or small silver idols. In some households Ganesha idols are hidden, a feature unique to Ganesh Chaturthi in Goa due to a ban on clay Ganesha idols and festivals by the Jesuits as part of the Inquisition.<sup>[36]</sup> Unlike the Maharashtra festival, Ganesh Chaturthi is more of a family affair; gatherings of 1,000 or more celebrate the festival in their ancestral homes.<sup>[37]</sup>
 
== Rujukan ==