Langkasuka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hzh (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
FaiqIQ (bincang | sumb.)
Langkasuka
Baris 1:
{{Sejarah Malaysia}}
'''Langkasuka''' atau juga dikenali sebagai ''Lang-ya-shiu, Lang-chia-shu'' (China), ''Langasyuka'' (Arab) dan ''Ilangasoka'' (inkripsi Tangore). Mengikut catatan pelawat-pelawat China yang mengadakan hubungan diplomatik dengan negeri-negeri Asia Tenggara pada abad ke-2 Masihi, “Lang-ya-shiu” atau Langkasuka (Paul Wheatley 1961, 387-412) sudahpun wujud ketika itu. Berpandukan catatan tersebut ahli-ahli sejarah Eropah percaya bahawa negeri Langkasuka yang terletak di pantai timur Semenanjung Tanah Melayu antara Senggora ([[Songkhla]]) dan [[Kelantan]] itu adalah lokasi asal [[Kerajaan Pattani]]. Langkasuka ialah sebuah kerajaan [[Hindu]] [[Melayu]] silam yang terletak di [[Semenanjung Tanah Melayu]]. Kerajaan ini bersama-sama dengan Kerajaan [[Kedah Tua]] berkemungkinan merupakan kerajaan yang paling awal di [[Tanah Melayu]]. Mengikut satu sumber, kerajaan ini diasaskan pada kurun ke-2 Masihi. Legenda orang Melayu mendakwa bahawa Langkasuka diasaskan di [[Kedah]], dan kemudian berpindah ke [[Pattani]]. Persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
 
Dipercayai bahawa [[Langkawi]] mendapat namanya daripada perkataan Langkasuka. Sumber-sumber sejarah tidak banyak tetapi mengikut satu rekod sejarah [[Dinasti Liang]] [[China]] (500 M) merujuk kerajaan itu sebagai "Langgasu" yang diasaskan pada kurun pertama Masihi.
Baris 15:
 
[[File:Emissary from Langkasuka.JPG|thumb|left|Lukisan dari rekod China menunjukkan wakil dari Langkasuka, bersama deskripsi tentang kerajaan Langkasuka. [[Dinasti Song]] Salinan dari lukisan di zaman [[Dinasti Liang]] 526-539.]]
 
== Langkasuka dan pemerintahnya ==
Langkasuka wujud awal kurun kedua [[Masihi]] dan ada dalam rekod negara [[China]] Dinasti Wupada tahun 243 M. Langkasuka adalah sebuah federasi dari Pantai Timur ke Pantai Barat. Antara bandar penting Langkasuka ialah [[Kedah Tua]]. [[Kedah Tua]] sebagai sebuah kota pelabuhan dari awal kurun ke-6 SM. Fungsi [[Kedah Tua]] sebagai sebuah kota pelabuhan sangat menarik minat ramai pedagang dari arah [[barat]] kerana [[Kedah Tua]] menghasilkan besi yang paling bermutu, yang banyak digunakan dalam kempen peperangan pada zaman dahulu. Sejak zaman Assyria membentuk sebuah empayar, diganti dengan Persia dan Rom, beralih pula ke Tamadun Indus atau Utara Anak Benua India sehinggalah ke zaman penyatuan Srivijaya. [[Kedah]] menjadi sebuah kota yang gilang-gemilang, kaya-raya, ditambah pula dengan kewujudan laluan Trans-Semenanjung Purba yang merentasi [[Langkasuka]], [[Raktamrittika]] dan sebagainya. [[Kedah Tua]] pula bergabung dengan kota-kota di laluan perdagangan Trans-Semenanjung membentuk [[Langkasuka]]. Persaingan wujud antara [[Kedah Tua]] dan Pelabuhan Takua Pa yang berada dalam kawasan [[Funan]]. Lalu, [[Funan]] menyerang dan menguasai [[Segenting Kra]]. Namun, pada tahun 515M, kuasa [[Funan]] merudum akibat penguasaan [[Chenla]] dalam istana [[Funan]], menyebabkan [[Langkasuka]] berjaya memerdekakan empayarnya dan menghantar utusan ke negara [[China]] sehingga tahun 568 M. Namun,pada tahun 568 M, [[Raktamrittika]] yang muncul sebagai sebuah empayar telah menyerap [[Pan Pan]], [[Langkasuka]] dan [[Tan Tan]] ke dalam federasinya. Istana [[Kedah Tua]] dikuasai pula oleh keturunan [[Raktamrittika]] menyebabkan bapa Merong Mahawangsa, membawa keluarganya berhijrah sampai ke Lanka. Merong Mahawangsa ini kemudiannya mengasaskan Kerajaan [[Kedah Tua]].
 
==Patani dan Langkasuka==
Baris 27 ⟶ 30:
Tanah Melayu telah didatangi pedagang dari Arab, India dan China sejak sebelum Masihi. Seorang pengembara China menyebut bahawa ketika kedatangannya ke Langkasuka pada tahun 200 Masihi, beliau mendapati negeri itu telah lama dibuka (''Liang-Shu'' atau ''Liang Annals'')<ref> Langkasuka. http://www7.plala.or.jp/seareview/newpage6langkasuka1.html</ref>.
 
Patani adalah sebuah kerajaan yang termaju di Semenanjung Tanah Melayu dan sebuah pelabuhan yang penting sejak kurun ke-8 Masihi kerana Teluk Langkasuka (Teluk Patani sekarang) sangat sesuai dijadikan tempat kapal-kapal dagang berlabuh dan berlindung daripada ribut tengkujuh. Namun begitu, persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
 
==Rujukan dan pautan akademik==