Bidasari (filem): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
Filem '''Bidasari''' merupakan sebuah filem [[Melayu]] yang diterbitkan di [[Malaysia]] pada 1965.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=ck44AAAAIAAJ&dq=Bidasari+filem&focus=searchwithinvolume&q=Bidasari+ 12 tahun bersama Sarimah, Zulkifli Haji Ahmad, Jamil dan Shah Enterprise - Motion picture actors and actresses - 152 pages]</ref> Filem Bidasari diterbitkan dalam bentuk filem hitam putih tanpa warna.
 
Filem Bidasari mula ditayangkan pada 1965 di pawagam seluruh negara. Menampilkan pelakon [[Sarimah Ahmad|Sarimah]], [[Jins Shamsudin]] dan ramai lagi.

Filem ini adalah berdasarkan [[Syair Bidasari]], yang merupakan satu kesusasteraan Melayu klasik bergenre syair romantik yang amat popular dalam masyarakat Melayu abad ke-18 dan ke-19.<ref>Millie, J. (2004). ''Bidasari: Jewel of Malay Muslim Culture'' (pp. 1). The Netherlands: KITLV Press.</ref> Tarikh teksnya dikarang dipercayai seawal 1750 Masihi (M).<ref>Liaw, Yock Fang (1975). ''Sejarah Kesusastraan Melayu Klasik''. Singapura: Pustaka Nasional.</ref>
 
==Pengarah==