Perisian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
[[Fail:OpenOffice.org Writer.png|thumb|300px|[[OpenOffice.org]] Writer]]
'''Perisian komputer''' terdiri daripada program-program, dokumentasi pengguna (manual penggunaan perisian), dokumentasiùdokumentasi sistem (maklumat mengenai keperluan sistem) dan data konfigurasi (data-data yang diperlukan atau parameter "setting" yang membolehkan perisian tersebut beroperasi supaya komputer dapat melakukan sesuatu tugas yang diarahkan pengguna atau ditentukan oleh pembangun perisian tersebut.
 
== Jenis ==
Perisian boleh dibahagikan kepada empat kelas utama iaitu perisian sistem, perisian pengaturcaraan, perisian penggunaan, Perisian untuk tujuan penyelenggaraan dan keselamatan.
* '''Perisian pengendalian''' membantu mengawal perkakasan komputer, sistem komputer dan sebagai contoh "Operating system", Disk Partition, BIOS, GRUB, MBR dan lain-lain berkaitan.
* '''Perisian pengaturcaraan''' selalunya menyediakan alatan untuk memudahkan pembikinan perisian itu sendiri. Contohnya [[pengkompil]], [[penyunting teks]] dan lain-lain berkaitan .
* '''Perisian penggunaan''' atau '''aplikasi''' membantu menjalankan tugas-tugas bersifat gunaan(tidak berkenaan dengan komputer) seperti mengarang, melukis, mengedit gambar dan sebagainya.
* '''Perisian Penyelenggaran dan Keselamatan''' atau '''aplikasi penyelenggaraan dan keselamatan'''membantu menjalankan tugas-tugas bersifat selenggara pencegahan dan pembetulan (tidak berkenaan dengan komputer) seperti "error checking", "defragment", "device manager", antivirus dan lain-lain perisian berkaitan dengan penyelenggaraan dan keselamatan.