Bauksit: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 123.136.112.62 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Kamalzack
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 5:
'''Bauksit''' ialah bijih utama bagi membuat [[aluminium]] di dunia. Ia mengandungi sebatian [[oksida]] aluminium dan [[hidroksida]] [[boehmit]] γ-AlO(OH) dan [[gibsit]] Al(OH)<sub>3</sub> bersama dengan [[silika]] selain oksida [[besi]] dan mineral lempung. Bauksit merupakan sisa-sisa mendapan lempung yang lazim terdapat di kawasan tropika dan subtropika. Namanya bersempena dengan sebuah kampung di selatan [[Perancis]] yang dikenali sebagai [[Les Baux]], tempat bijih ini mula-mula ditemui pada 1821 oleh seorang ahli [[geologi]] bernama Pierre Berthier.
 
Bijih bauksit terjadi di daerah tropika dan subtropika dengan memungkinkan pelapukan sangat kuat. Bauksit terbentuk daridaripada batuan sedimen yang mempunyai kadar Al nisbi yang tinggi, kadar Fe yang rendah dan kadar kuarsa (SiO2) bebasnyayang sedikitkurang atau bahkan tidak mengandunglangsung sama sekalitiada. Batuan tersebut, misalnya sienit dan nefelin yang berasal daridaripada batuan beku, batu lempung, lempung dan serpih. Batuan-batuan tersebutini akan mengalami proses lateritisasi, yang kemudian oleh proses dehidrasi akan mengeras menjadi bauksit.
 
Bauksit boleh ditemui di dalam lapisan mendatar tetapi kedudukannya di kedalaman tertentu. Potensi dan cadangan endapan bauksit terdapat di [[Pulau Bintan]], [[Kepulauan Riau]], [[Pulau Bangka]], dan [[Kalimantan|Pulau Kalimantan]] serta [[Kuantan (Pahang]], Malaysia).
 
{{tunas}}