Kebutaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 13:
}}
 
'''Kebutaan''' ialah keadaan tentang kekurangangangguan atau kehilangan [[persepsi penglihatan]], akibat faktor [[fisiologi]] ataupun [[psikologi]].
 
Pelbagai skala telahpun dimajukandibangunkan bagi menggambarkan tahap kehilangan penglihatan dan mengtakrifkanmentakrifkan "buta".<ref name="ICO">International Council of Ophthalmology. [http://www.icoph.org/pdf/visualstandardsreport.pdf "International Standards: Visual Standards — Aspects and Ranges of Vision Loss with Emphasis on Population Surveys."] April 2002.</ref> '''Buta sepenuhnya''' adalah kehilangan menyeluruh segala bentuk deria cahaya dan direkodkan secara perubatan (''klinikal'') sebagai "NLP", ringkatanringkasan kepada ("no light perception").<ref name="ICO"/> "Buta" seringkali digambarkan sebagai kecacatan penglihatan teruk dengan sisa penglihatan. Untuk menentukan mereka yang memerlukan bantuan khas disebabkan kecacatan penglihatan, pelbagai perundangan kerajaan telah membentuk takrifan yang semakin rumit yang dirujuk sebagai '''disahkan buta - (''legal blindness'')'''.<ref name="Belote">Belote, Larry. [http://www.larrybelote.com/Files/Low%20Vision%20Education%20and%20Training/Extending%20the%20Boundaries%20of%20Service.DOC "Low Vision Education and Training: Defining the Boundaries of Low Vision Patients."] ''A Personal Guide to the VA Visual Impairment Services Program.'' Retrieved March 31, 2006.</ref> Di [[Amerika Utara]] dan kebanyakan [[Eropah]], disahkan buta ditakrifkan sebagai tahap penglihatan pada tahap 20/200 (6/60) atau kurang dari itu pada mata terbaik dengan pembetulan sebaik mungkin. Ini bererti individual yang disahkan buta. Ini bererti mereka yang disahkan buta perlu berdiri sejauh 20 kaki daripada sesuatu objek bagi melihatnya sejelas apa yang orang normal mampu lihat pada jarak 200 kaki. Pada kebanyakan kawasan, mereka dengan penglihatan tajam purata bagaimanapun mempunyai lapangan pandangan kurang daripada 20 sudut darjah (biasanya 180 darjah) juga dikelaskan sebagai disahkan buta.
 
Sekitar sepuluh peratus daripada mereka yang disahkan buta, menurut mana-mana ukuran, tidak mempunyai penglihatan. Bakinya mempunyai sedikit penglihatan, dari mengesan cahaya kepada ketajaman yang relatively good acuity. [[Low vision]] is sometimes used to describe visual acuities from 20/70 to 20/200. [http://www.afb.org/Section.asp?SectionID=26&TopicID=144]