Arau: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 13:
[[Imej:Masid negri perlis arau.jpg|thumb|right|200px|[[Masjid Negeri Perlis]] di Arau.]]
 
'''Arau''' merupakan sebuah [[Bandar DiRaja]] dan juga [[mukim]] di negeri [[Perlis]]. Arau terletak kira-kira 14 km dari tenggara [[Kangar]]. [[Istana Arau]] yang berbumbung merahbiru terletak berdekatan dengan [[Masjid Negeri Perlis]].
 
Bandar Diraja Arau mempunyai sejarah tersendiri. Kawasan ini adalah kawasan bagi pertumbuhan pendidikan tinngi. Stesen keretapi Arau juga merupakan stesen yang paling berdekatan dengan Kangar. Terdapat banyak keretapi akan berhenti di stesen sini untuk memberikan penaik pergi atau balik ke ibu negeri. Arau juga terletak lebih berhampiran dengan Lebuhraya Utara Selatan Malaysia.
 
Keretapi tren ETS juga ada melalui kawasan diraja ini dan banyak membantu masyarakat Arau dan Kangar. Pada zaman ini, perjalanan ke Pulau Pinang adalah mengambil masa kurang daripada 2 jam melalui keretapi berkelajuan pantas boleh capai 140-180km/j ini. Pemandangan di atas keretapi di sekitar Arau dan Perlis pun cukup segar dan cantik berbanding dengan pemandangan keretapi di negeri Perak.
 
== Tempat bersejarah ==