Kassim Masdor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
Beliau juga salah seorang perintis kumpulan popular [[Panca Sitara]] yang ditubuhkan P. Ramlee. Pada 1968, sebaik sahaja [[Shaw Brothers]] membuat keputusan menutup Studio Jalan Ampas, Kassim dipanggil EMI Singapura untuk menjadi penerbit, composer dan penyusun muzik di situ. Sepanjang lima tahun bersama EMI, Kassim menerbitkan lebih 60 buah album. Pada tahun 1977 Kassim Masdor telah berundur dari EMI apabila menubuhkan syarikat rakaman sendiri iaitu Senada Record.
 
Beliau telah mencipta lebih 400 lagu malar segar termasuk Sapu Tangan Tanda Mata dendangan [[Saloma]], Bahtera Merdeka (Ahmad Jais) dan Selamat Hari Raya (allahyarham [[Fazidah Joned]]). Antara penyanyi yang popular lain menyanyikan lagu-lagu ciptaan beliau, di antaranya [[Ahmad Jais]], [[Sanisah Huri]], [[Kartina Dahari]], [[Rafeah Buang]], [[Sharifah Aini]], [[Ahmad Daud]] dan juga [[Sudirman Haji Arshad|Sudirman]]. Beliau juga dipandang tinggi sebagai salah seorang composer ulung pada akhir tahun 60an hingga ke tahun 70an<ref>[http://komposer-muzik.blogspot.com/2006/05/kassim-masdor.html Kassim Masdor] Komposer Muzik Dulu Dan Sekarang</ref>.Beliau meninggal dunia pada 21 Januari 2014 pada 9:25 malam di Singapura akibat penyakit asma
 
Antara lagu sentuhannya adalah:-
Baris 45:
==Pencapaian==
Pada Oktober 2002, Kassim diberikan Anugerah Pencapaian Artis Sepanjang Hayat oleh Persatuan Pemuzik Melayu Profesional Singapura (PERKAMUS) sempena ulang tahun PERKAMUS yang ke 10.
 
==Kematian==
Beliau meninggal dunia pada 21 Januari 2014 pada 9:25 malam di Singapura pada usia 75 tahun akibat penyakit asma.
 
==Rujukan==