Nona (siri TV): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Isi kandungan dan sejarah
Baris 13:
| language = [[Bahasa Melayu]]
| network = [[TV3]]
| first_aired =1985
| last_aired = kini
| num_episodes =
Baris 20:
}}
 
Rancangan '''Nona''' adalah sebuah [[rancangan televisyen|rancangan]] [[majalah]] yang diterbitkan oleh [[TV3]] dan disiarkan pada setiap hari Ahad pada jam 2:00 petang. Rancangan ini mula disiarkan pada 25 Ogos 1985 pada pukul 7:05 malam, dan pada penghujung 1980-an, waktu siaran adalah pada pukul 10:30 pagi. Format rancangan tersebut diambil dari sebuah majalah wanita yang diterbitkan oleh Kumpulan Karangkraf Sdn. Bhd.
 
Sekadar menyingkap sejarah, konsep dan idea asal ''Nona'' sebenarnya diilhamkan oleh anak kepada pasangan seniman dan seniwati veteran terkenal, Allahyarham Datuk Jamil Sulong dan Datuk Rosnani Jamil iaitu Dr. Anwardi Jamil yang juga penerbit awalnya.
Rancangan ini pernah direhatkan selama tiga bulan pada awal tahun 2004, selepas pengunduran Normala Samsudin.
 
Ketika di awal penerbitannya, ''Nona'' berada di bawah Jabatan Penerbitan sehinggalah kemudiannya ia dipindahkan kepada Jabatan Berita & Hal Ehwal Semasa yang diketuai oleh penerbitnya, Nuraeshah Malik.
Pengacara Nona pada waktu ini ialah [[Fara Fauzana]] dan [[Neelofa]]. Rancangan ini telah dihoskan oleh pelbagai pengacara sejak mula disiarkan pada tahun 1985.
 
Jika dilihat kepada perjalanan ''Nona'' selama 30 tahun, populariti dan kekuatan program yang berkonsepkan kekeluargaan itu terletak kepada kandungannya yang lebih mengutamakan kepada isu wanita di dalam dan juga luar negara.
 
Pada awal kemunculannya, antara segmen popular dalam program berkenaan termasuklah ''Cik Sri Siantan, Petua Nona, Dari Fail, Titian Hidup, Motivasi'' dan ''Klinik Nona'' yang terus meletakkan ''Nona'' sebagai salah sebuah program diminati ramai. Dalam pada itu, ''Nona'' juga berjaya mencipta sejarahnya tersendiri apabila pernah tampil dengan program realitinya sendiri, ''Pengacara Jemputan Nona (PJN)'' yang mula diperkenalkan pada tahun 1991.
 
Sempat bertahan selama lima tahun, PJN telah mencungkil bakat-bakat pengacara baharu antaranya termasuklah Normala Samsudin, Maria Tunku Sabri, Norish Karman, Nolly Zai Awang Sham dan Farah Adeeba.
 
Read more: <nowiki>http://bm.therakyatpost.com/buzz/2015/08/30/menyelusuri-perjalanan-30-tahun-nona-2-petang-ini/#ixzz40CN3s7Dn</nowiki>
 
Read more: <nowiki>http://bm.therakyatpost.com/buzz/2015/08/30/menyelusuri-perjalanan-30-tahun-nona-2-petang-ini/#ixzz40CMvWSsX</nowiki>
 
Read more: <nowiki>http://bm.therakyatpost.com/buzz/2015/08/30/menyelusuri-perjalanan-30-tahun-nona-2-petang-ini/#ixzz40CMlvSw3</nowiki>
 
Read more: <nowiki>http://bm.therakyatpost.com/buzz/2015/08/30/menyelusuri-perjalanan-30-tahun-nona-2-petang-ini/#ixzz40CMWyiIR</nowiki>
 
==Pengacara==
 
=== Pengacara sekarang ===
Fouziah Gous
FOUZIAH GOUS
 
=== Pengacara dahulu (1985 - sekarang) ===