Agama Buddha: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 2:
'''Agama Buddha''' ialah [[agama]] dan [[falsafah]] yang berasaskan ajaran Buddha Śākyamuni (Siddhārtha Gautama) yang mungkin lahir pada kurun ke-5 sebelum masihi. Agama Buddha menyebar ke benua India dalam 5 kurun selepas Baginda meninggal dunia. Dalam dua ribu tahun yang seterusnya, agama Buddha telah menyebar ke tengah, tenggara dan timur [[Asia]]. Kini, agama Buddha telah dipaparkan sebagai tiga aliran utama, iaitu [[Theravāda]] ([[Bahasa Sanskrit]]: [[Sthaviravāda]]), [[Mahāyāna]], and [[Vajrayāna]]. Agama Buddha terus menarik orang ramai menganutnya di seluruh dunia dan mempunyai lebih kurang 350 juta penganut. Agama Budddha dikenali sebagai salah satu agama yang paling besar di dunia.
 
Seorang Buddha ialah seorang yang mendapati alam semesta yang benar melalui pelajarannya yang bertahun-tahun, penyiasatan dengan pengamalan agama pada masanya dan pertapaan. Penemuannya dikenali sebagai [[Bodhi]] atau "Pemahaman". Sesiapa yang menghidari kejahilan dan mengenali alam semula jadisemesta nyata yang sebenar dikenali sebagai Buddha.[[Imej:Buddha palileyakawpho.jpg|thumb|209px|left|Sitting Buddha, named "Phra Puttha Palileyaka", Wat Pho, Bangkok
]] Śākyamuni dikatakan sebagai Buddha yang terkini daripada banyak Buddha. Terdapat banyak Buddha akan dilahirkan selepas Śākyamuni dan banyak Buddha dilahirkan sebelum Śākyamuni. Mengikut ajaran Buddha, sesiapa dapat mempelajarinya dan juga memahami alam semula jadi nyata yang sebenar seperti Buddha dengan menurut kata-kata Buddha yang dikenali sebagai "Dharma" dan mempraktikkannya dengan mengamalkan kehidupan yang bermoral dan pemikiran yang bersih. Secara keseluruhan, tujuan seorang menganut agama Buddha adalah untuk menamati segala kesengsaraan dalam kehidupan kemanusiaan. Bagi mencapai matlamat ini, penganut Buddha harus membersihkan dan melatih minda sendiri dengan mengikut "Lapan Jalan Mulia", atau "Jalan Kesederhanaan" supaya memahami kenyataan yang sebenar lalu mencapai kebebasan dari segala kesengaraan, iaitu '''nirodha''' atau '''nirvāna''' (Pāli nibbāna).