Yehoyaqim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
 
== Pandangan Islam ==
Maryam merupakan seorang perawan wanita suci yang berada dalam "Keluarga Imran" ([[bahasa Arab]]: '''آل عمران''') Surah yang ketiga dalam [[Al-Quran]]. ''Imran'' adalah individu penting menurut Islam yang disebut [[Amram]]. Islam juga menekankan "Imran" adalah bapa kepada [[Nabi Musa a.s.]] dan [[Nabi Harun a.s.]] dan juga merupakan moyang keturunan Maryam dan Nabi Isa a.s.
 
Terdapat dua individu berbeza menurut pandangan Islam tentang Imran:
Baris 39:
Dengan merujuk kepada Al-Quran 19:28, mufassirin ilmuan Islam terkenal [[ibn Kathir]] berependapat dalam karyanya [[Tafsir ibn Kathir]] menyebut; "(Wahai saudara Harun!) Ini bermaksud, "Seorang yang mencontohi Harun (Aaron) dalam ibadahnya.''... (Wahai saudara Harun!) merujuk kepada saudaranya Musa, kerana merupakan susur keturunan dari Musa yang dari kalangan Bani Israel. Ini sama juga pernyatan, Wahai saudara Tamim, kepada seseorang dari kalangan puak kabilah Tamimi, dan wahai saudara Mudar, seseorang dari puak Mudar. Ia juga disebut sebagai seorang yang sangat benar sebaik Nabi Harun khususnya dalam beribadah."<ref>{{cite web|url=http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=2684&Itemid=75 |title=Quran Tafsir Ibn Kathir - Maryam with Al-Masih before the People, Their Rejection of Her and His Reply to Them |publisher=Qtafsir.com |date= |accessdate=2013-11-03}}</ref>
 
Yehoyaqim/Imran, dianggap oleh [[Muslim]] sebagai bapa kepada Maryam, ibu Nabi Isa, juga merupakan salah seorang dari Rasulullah bersama dengan [[Nabi Zakaria a.s.]] sebagai penggantinya. Menurut tradisi, isteri Yehoyaqim atau Imran adalah '''HannaHana'''.
==Rujukan==
<references/>