Al-Hakam II: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 14.192.213.216 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Muhd Asyraf
Muhd Asyraf (bincang | sumb.)
Baris 1:
[[File:MonAlhakenII01.jpg|thumb|right|Patung Al-Hakam II di Cordoba]]
'''Al-Hakam II''' ('''al-Ḥakam II ibn ʿAbd al-Raḥmān III'''; {{lang-ar|الحكم الثاني}}; [[13 Januari]] [[915]] - [[16 Oktober]] [[976]]) adalah khalifah kerajaan Umaiyah yang kedua di al-Andalus dan merupakan putera kepada [[Abd-ar-Rahman III]]. Baginda memerintah dari tahun 961 M. hingga 976 M.
 
== Awal Pemerintahan ==
Al-Hakam II memerintahmenaiki [[Cordoba]]takhta selepas kemangkatan ayahandanya Abd-ar-Rahman III pada 961 M. Beliau berdamai dengan kerajaan Kristian di utara Iberia dan telah membina sistem pengairan untuk memajukan pertanian. Pembangunan ekonomi juga ditingkatkan melaluidengan melakukan kerja-kerja pelebaran jalan dan pembinaan pasar.
 
==Penaung Ilmu Pengetahuan==
Al-Hakam II amatsangat meminati sainsilmu pengetahuan. Beliau telah memesanmenghantar ejennya untuk membeli buku dari [[Damsyik]], [[Baghdad]], [[Constantinople]], [[Kaherah]], [[Makkah]], [[Madinah]], [[Kufah]], dan [[Basrah]]. Al-Hakam II amat terkenal di dunia Islam sebagai penaung ilmu pengetahuan sehinggakan sebuah buku mengenai beliau telah ditulis di Parsi yang berada di bawah kekuasaan kerajaan Abbasiyah.
 
Semasa pemerintahannya, kegiatan penterjemahan telah dilakukan secara besar-besaran. Banyak buku-buku yang berbahasa Latin dan Greek telah diterjemahkan kepada bahasa Arab. Al-Hakam II telah membentuk jawatankuasa bersama yang dianggotai oleh Arab Muslim dan Kristian Iberia untuk melakukan tugas ini.
Al-Hakam II telah membina sebuah perpustakaan diraja di Cordova. Perpustakaan ini dikatakan mempunyai lebih daripada 600 000 buah buku. Buku-buku ini telah disusun ke dalam 44 buah katalog. Al-Hakam II meminati sejarah dantelah menulis sejarah tentang al-Andalus. Selepas kematiannya, [[al-Mansor]] telah memusnahkan semua buku sains purba.
 
Ahli matematik di Cordoba iaitu Labana telah menjadidilantik sebagai setiausaha peribadi Al-Hakam IIbaginda.
 
Abu Qasim al-Zahrawi iaitu seorang doktor bedah dan ahli fizik telah bertugas di istana al-Hakam II semasa pemerintahannya.
 
==Projek Pembangunan==
Al-Hakam II juga telah melakukan kerja-kerja pembinaan. Beliau telah membesarkanmenaik taraf masjid utama di Cordoba iaitu Mezquita. Kerja pembinaan Istana Diraja Medina Azahara yang dimulakan oleh Abd-ar-Rahman III telah siap sepenuhnya pada tahun 976 M..
 
==Konflik ketenteraan di Afrika Utara==
Apabila kuasa pentadbiran negara yang berada di tangan wazir al-Mushafi semakin bertambah, Jeneral Ghalib telah mengambil alih tugasbertindak sebagai panglima tentera. Beliau telah ditugaskan untuk mematahkan serangan orang-orang Norman (966 M., 971 M.) serta berperang dengan kerajaan Zirid dan Fatimiyah di utara Afrika. Tentera kerajaan Fatimiyah telah ditewaskan pada 974 M. dan Al-Hakam II berjaya mengukuhkan pengaruh Khilafah ke atas wilayah-wilayah Kristian iaitu Navarre, Castile serta Leon.
 
==Kemangkatan==
Pada akhir pemerintahannya, Al-Hakam II mengalamitelah strokdiserang padapenyakit akhir hayatnya yang menyebabkan tugasnya sebagai khalifah terganggustrok. Ini mungkin menjelaskannya mengapa dia tidak berupaya untuk menyediakan latihan kepimpinan kepada anak lelakinya yang bakal menjadi pengganti. Al-Hakam IIBaginda mangkat pada 976 M. ketika berusia 61 tahun. Baginda telahdan digantikan oleh puteranya Hisham II al-Mua'yyad.
 
{{start}}