Ateisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yusozim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yusozim (bincang | sumb.)
Content in this edit is from the existing English Wikipedia article at en:Atheism; see its history for attribution. Formatting follows..
Baris 1:
'''Ateisme''' bukan satu [[agama]] tetapi merupakan satu bentuk kepercayaan yang menafikan kewujudan [[Tuhan]]. Kepercayaan Ateisme bertentangan dengan teisme, yang merujuk kepada kewujudan sekurang-kurangnya satu Tuhan. Walaupun penafian tuhan sudah wujud pada zaman-zaman kuno, contohnya pada [[zaman jahiliah]], tetapi hanya pada abad ke-19, ateisme membentuk menjadi satu fahaman dan aliran pemikiran, dengan adanya ahli fikir yang berterus-terang menafi kewujudan tuhan dengan dalil-dalilnya yang tersendiri. Tokoh-tokoh ateisme yang terkenal ialah [[Friedrich Nietzsche]] (1844–1900), dan juga [[Karl Marx]] (1818–1883).
 
Terma "Ateisme" berasal daripada bahasa Yunani ἄθεος (''atheos''), yang bermaksud, "''tanpa Tuhan''". Terma ini digunakan oleh golongan yang menafikan kewujudan Tuhan yang disembah oleh golongan majoriti dalam sesebuah masyarakat. Dengan perkembangan "kebebasan minda" (freethought) dan kritikan terhadap agama, penggunaan terma "ateisme" kemudiannya menjadi lebih spesifik dan terurus. Abad ke-18, Zaman Kesedaran, menyaksikan antara individu pertama yang menggelarkan diri mereka sebagai "ateis', manakala Revolusi Perancis merupakan antara peristiwa pertama yang menyaksikan pergerakan politik yang menyokong idea pemikiran manusia.
 
Hujah-hujah menyokong ateisme mengambil pendekatan sejarah, falsafah dan sosial. Antara rasional untuk menafikan kewujudan Tuhan adalah kekurangan bukti empirikal, permasalahan kesengsaraan dan permasalahan logikal.