Pentermokawalaturan: Perbezaan antara semakan

1,922 bait ditambah ,  7 tahun lalu
k
tiada ringkasan suntingan
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kennymerligal (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Kennymerligal (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Thermoregulation (termo-regulasi) ialahadalah kebolehankeupayaan sesebuah [[organisma]] untuk mengekalkan [[suhu badan]]badannya dalam keadaan tertentu, walaupun suhu sekelilingpersekitaran adalah sangat berlainanberbeza. ProsesOrganisma thermoconforming ini, ialahsecara lazimnya, hanya menggunakan suhu persekitaran sama dengan suhu badannya sendiri, sekali gus mengelakkan keperluan untuk proses thermoregulation secara dalaman. Proses thermoregulation dalaman adalah satu aspek [[homeostasis]]: keadaan dinamik kestabilan antaradinamik persekitarandalam keadaan dalaman haiwanorganisma, mengekalkan jauh dari keseimbangan terma dengan persekitaranpersekitarannya luarannya(kajian proses seperti dalam bidang zoologi yang dipanggil ekologi fisiologi). Jika badan tidak dapatmampu untuk mengekalkan suhu yang normal dan ia menaikmeningkat mendadakdengan ketara melebihi normal, keadaan yang dikenali sebagai [[hipertermia]]hiperthermia berlaku. DalamBagi manusia, ini berlaku apabila tubuh terdedah kepada suhu yang berterusan kira-kira 55 ° C (131 ° F), dan dengan pendedahan yang berpanjangan (lebih lama daripada beberapa jam) pada suhu ini dan sehingga sekitar 75 ° C (167 ° F) kematian adalah sesuatu yang pasti.Manusia juga mungkin mengalami hyperthermia maut apabila suhu bebuli basah dikekalkan di atas 35 ° C (95 ° F) selama enam jam. [1] dalam keadaan berlawananbertentangan, apabila suhu badan menurun kedi bawah paras normal, ia dikenali sebagai [[hipotermia]].
 
sehinggalah pengenalan kepada termometer,barulah mana-mana data yang tepat tentang suhu haiwan boleh diperolehi. Kemudiannya didapati bahawa terdapat sdikit perbezaan yang timbul, seperti mana yang diketahui pengeluaran haba dan kehilangan haba adalah berbeza dalam bahagian-bahagian yang berlainan pada badan manusia, walaupun peredaran darah cenderung untuk membawa suhu minimum bahagian-bahagian dalaman. Oleh itu adalah penting untuk mengenal pasti bahagian-bahagian badan yang paling hampir menggambarkan suhu organ-organ dalaman. Juga, untuk mendapatkan keputusan setanding, ukuran perlu dilakukan dalam keadaan yang setanding. Rektum secara tradisinya dianggap mencerminkan paling tepat suhu bahagian dalaman, atau dalam beberapa kes seks atau spesies, vagina, uterus atau pundi kencing.
{{tunas}}
 
Kadang-kadang suhu air kencing digunakan dalam mengukur suhu badan. Selalunya suhu diambil di dalam mulut, ketiak, telinga atau pangkal paha.
 
Sesetengah haiwan menjalani salah satu daripada pelbagai bentuk tidak aktif di mana proses thermoregulation sementara membolehkan suhu badannya turun, dengan itu menjimatkan tenaga. Contohnya termasuk beruang yang berhibernisasi dan kelawar.{{tunas}}
 
[[Kategori:Fisiologi]]
2

suntingan