Pemilihan seks: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Syam Ahmed (bincang | sumb.)
Terjemahan daripada artikel sexual selection daripada lama wiki berbahasa Inggeris. Saya akan terus melengkapkan artikel ini secara beransur-ansur.
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{wikikan}}'''Pemilihan seksual''' adalah satu bentuk pemilihan semula jadi. Pemilihan seksual melibatkan suatu individu yang mempunyai jantina biologi tertentu memilih pasangan yang mempunyai jantina biologi yang berlawanan (pemilihan interseksual) dan bersaing dengan individu daripada jantina sendiri untuk mendapatkan pasaganpasangan yang berlawan jantina (pemilihan intraseksual).

Dua bentuk pemilihan ini bermaksud sebahagian individu mempunyai kejayaan untuk membiak yang lebih baik berbanding sebahagian yang lain dalam sesuatu populasi. Peluang yang untuk membiak lebih baik ini wujud sama ada disebabkan pemilihan pasangan yang lebih menarik atau mempunyai ciri-ciri yang menarik untuk dijadikan pasangan bagi menhasilkan zuriat.

Contohnya, dalam musim mengawan satu populasi katak, pemilihan seksual berlaku pabila katak jantan berkumpul di gigi air dan membuat panggilan mengawan: menguak. Katak betina yang sampai di kawasan gigi air tersebut kemudiannya akan membuat pilihan katak jantan yang mempunyai suara yang paling dalam dan kawasan mengawan yang terbaik. Secara umumnya, katak jantan terpilih mendapat manfaat daripada proses mengawan yang kerap dan dapat memonopoli akses kawanan katak betina yang subur. Katak betina pula akan mempunyai bilangan zuriat yang terhad dan dapat memksimumkanmemaksimumkan pulangan tenaga yang telah mereka gunakan in proses pembiakan. KonseptKonsep ini pada awalnya telah cadagnakandicadangkan oleh [[Charles Darwin]] dan Alfred Russell Wallace. Mereka menguraikan pemilihan seksual sebagai pemacu kepada proses spesiasi. Hal ini juga menerangkan mengapa banyak organisma mempunyai ciri-ciri daripada evolusi yang membahayakan survival individual mereka. RnaldRonald Fisher kemudian telah mengembangkan konsep ini pada abad ke-20.

Pemilhan seksual menyebabkan ciri-ciri ekstrem terutamanya pada organisma jantan bagi mempamerkan kecergasan (fitness) mereka untuk dipilh oleh individu betina. Hal ini kemudianya menyebabkan terhasilanya dimorfisme pada ciri-ciri seksual sekunder seperti bulu pelepah hiasan pada burung syurgawi dan kuang, tanduk pada rusa, dan bulu leher pada singa. Dimorfisme ini terjadi disebabkan oleh mekanisma tindak balas positif oleh pasangan berlawan jantina. MekanismaMekanisme ini dikenali sebagai Pesongan Fisher (''Fisherian runaway'').
 
[[Kategori:Seksologi]]
[[Kategori:Biologi]]
[[Kategori:Pembiakan]]