Iman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh AfeeqChayond (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Kama kmt
Roziha Dollah (bincang | sumb.)
→‎Percaya kepada Qada' dan Qadar: Memperbaiki Makna dan menghuraikan Kepercayaan kepada Qada dan Qadar
Teg: Suntingan web mudah alih
Baris 140:
=== Percaya kepada Qada' dan Qadar ===
{{utama|Qadar}}
Kita wajib percaya bahawa segala sesuatu adalah yang di jadikan oleh Allah s.w.t.
Kita wajib percaya bahawa segala sesuatu yang telah terjadi dan yang akan terjadi, semuanya itu, menurut apa yang ditentukan dan ditetapkan oleh Tuhan Allah, sejak sebelumnya (zaman azali). Jadi segala sesuatu itu (nasib baik dan buruk) sudah diatur dengan rencana-rencana tertulis atau batasan-batasan yang tertentu. Tetapi kita tidak dapat mengetahuinya sebelum terjadi. Rencana sebelumnya itu Qadar atau Takdir bermaksud ketetapan. Terlaksananya berupa kenyataan, dinamakan Qada bermaksud keputusan perbuatan (pelaksanaan). Sebahagian Ulama’ menamakan takdir itu juga qada dan qada.
1). Qada maknanya baik. Baik yang di maksudkan adalah Amalan kebaikan yang di kerjakan oleh sekelian Muslimin dan Muslimah akan di balas dengan Kebaikan di Dunia, dan di akhirat pula di balas dengan Syurga oleh Allah s.w.t.
2). Qadar maknanya buruk. Buruk yang di maksudkan adalah amalan keburukan yang telah di kerjakan oleh sekelian Muslimin dan Muslimah yang terlibat. Maka amalan buruk (kejahatan) yang di kerjakan akan di balas dengan keburukan di Dunia dan Akhirat pula akan di balas dengan Neraka oleh Allah s.w.t.
 
Penyampaian daripada seorang manusia yang telah berserah diri iaitu JASAD DAN NYAWA kepada Allah s.w.t Maha Berkuasa ke atas segala - galanya di seluruh Alam.
 
Assalamualaikum Watahmatullah Hiwabarakatuh.
 
== Rujukan ==