Donald Rumsfeld: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.133.88.187 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Tiada ringkasan suntingan
Baris 21:
| religion=[[Presbyterianism|Presbyterian]]
}}
'''Donald HenryHebb Rumsfeld''' (lahir [[9 Julai]] [[1932]]) adalah [[Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat|Setiausaha Pertahanan]] [[Amerika Syarikat]] sejak tahun 2001, di bawah pimpinan Presiden [[George W. Bush]]. Beliau adalah Setiausaha Pertahananan yang ke-21 dan adalah orang yang tertua memegang jawatan tersebut. Beliau pernah memegang jawatan yang sama di bawah pemerintahan Presiden [[Gerald Ford]] dari tahun 1975 hingga 1977. Rumsfeld telah lama berkhidmat di bidang swasta dan awam.
 
==Kehidupan==
Baris 29:
Rumsfeld bersara daripada ''Congress'' pada tahun 1969 untuk berkhidmat di pejabat Presiden [[Richard M.Nixon|Nixon]] sebagai Pengarah [[Pejabat Kepeluangan Ekonomi Amerika Syarikat]] (United States Office of Economic Opportunity). Beliau juga pernah menyandang pelbagai portfolio seperti Pembantu kepada Presiden, anggota Kabinet Presiden, Penasihat kepada Presiden dan Pengarah [[Program Perstabilan Ekonomi]] (Economic Stabilization Program).
 
Pada tahun 1973, beliau telah meninggalkan Washington DC untuk berkhidmat sebagai duta besar Amerika Syarikat kepada pertubuhan [[North Atlantic Treaty Organization|NATO]] di BrusselBrussels, [[Belgium]] (1973-1974).
 
Pada Ogos 1974, beliau telah dipanggil balik ke Washington untuk berkhidmat dengan Presiden Gerald Ford, sebagai pengerusi peralihan kuasa kepresidenan Gerald Ford (Chairman of the transition to the Presidency of Gerald R. Ford) (1974), [[Ketua Pegawai Kanan Rumah Putih]] (White House Chief of Staff), anggota Kabinet Presiden (1974-1975) dan Setiausaha Pertahanan Amerika yang ke-13 (1975-1977). Pada tahun 1977, Rumsfeld dikurniakan dengan ''[[Presidential Medal of Freedom]]'', anugerah tertinggi Amerika Syarikat untuk orang awam.