25 (album Adele): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
BeaM456 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan web mudah alih
BeaM456 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan web mudah alih
Baris 29:
 
25 menerima ulasan yang positif dari pengkritik muzik, yang memuji prestasi vokal Adele. Album ini mencapai kejayaan komersial dengan memulakan debutnya di nombor satu di lebih daripada 25 pasaran dan memecahkan rekod jualan minggu pertama di beberapa negara, termasuk United Kingdom dan Amerika Syarikat; di Amerika Syarikat, album ini dijual 3.38 juta salinan dalam minggu pertama pembukaan menandakan juaalan minggu pertama terbesar untuk album sejak Nielsen SoundScan mula mengesan pembelian muzik dengan berkesan pada tahun 1991. 25 akhirnya menjadi album paling laris 2015 dalam pasaran Amerika Syarikat dan UK dan telah menjual lebih 19 juta salinan di seluruh dunia setakat Februari 2016. Ramai wartawan merasakan album ini memberi kesan kepada industri muzik dengan menggalakkan orang ramai untuk kembali ke membeli album fizikal, bukannya memuat turun atau streaming.
 
==Latar Belakang==
 
Berikutan pengumuman 21 (2011), Adele sedang menimbang keputusan untuk berhenti daripada industri muzik semua bersama-sama, menyatakan dia fikir ia adalah lebih baik untuk "keluar dengan keadaan muziknya yang tinggi". Walau bagaimanapun, pada awal tahun 2012 beliau mengumumkan dia hanya mengambil cuti dari muzik untuk "mengambil masa dan meluangkan masa bersama dirinya sebentar". Adele bercuti dari muzik berakhir selepas kelahiran anak pertamanya pada Oktober 2012, dengan Adele menyatakan anaknya mendorongnya untuk memulakan rakaman muzik lagi dalam usaha untuk dia "tahu apa yang saya lakukan". Sebelum rakaman album itu berada di dalam proses, Adele membuat keputusan yang sedar untuk tidak mencuba dan mewujudkan 21 lagi dan tidak akan membuat satu lagi "rekod patah hati".
 
Sebelum pembukaan album, 25 telah disenaraikan sebagai salah satu album yang dinanti-nantikan 2015. Billboard, Fuse, The Sydney Morning Herald dan banyak mereka yang diberi album di nombor satu dalam senarai yang dinanti-nantikan mereka, dengan kedua menyatakan "jika Adele melepaskan album ketiganya pada 2015, dia boleh menguasai tahun. "sebelum pengumuman rasmi album, wartawan muzik dan peminat membuat spekulasi bahawa album itu akan bertajuk 25 meneruskan tema umur dari siaran sebelumnya Adele 19 dan 21. Pada malam sebelum hari jadi ke-26nya pada Mei 2014, Adele menulis mesej melalui akaun Twitternya yang mendorong media perbincangan mengenai album berikutnya. Mesej, "Bye bye 25 ... Jumpa lagi pada penghujung tahun hadapan", telah ditafsirkan oleh wartawan termasuk Billboard dan Capital FM bahawa album berikutnya akan bertajuk 25 dan dikeluarkan lewat tahun hadapan.