Formula empirik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
YiFeiBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q272477
Eirazzom (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
Bilangan sebenar sesuatu unsur di dalam sesuatu molekul ialah bilangan mol unsur itu di dalam satu molar [[sebatian]]. Bilangan mol ini ditukarkan kepada nisbah angka penuh termudah, iaitu formula empirik. Formula empirik ditulis dengan bilangan setiap unsur sebagai subskrip.
 
== Contoh ==
 
* [[Glukosa]] (C<sub>6</sub>H<sub>12</sub>O<sub>6</sub>), [[Ribosa]] (C<sub>5</sub>H<sub>10</sub>O<sub>5</sub>), [[Asid asetik]] (C<sub>2</sub>H<sub>4</sub>O<sub>2</sub>), dan [[Formalin]] (CH<sub>2O</sub>) kesemuanya mempunyai formula molekul yang berlainan namun mempunyai formula empirik yang serupa iaitu CH<sub>2O</sub>. Ianya merupakan formula molekul bagi formalin, tetapi bagi asid asetik jumlah atom adalah sebanyak dua kali ganda, lima kali ganda untuk ribosa, dan enam kali ganda bagi glukosa.
* Sebatian kimia [[n-heksana]] mempunyai struktur formula CH<sub>3</sub>CH<sub>2</sub>CH<sub>2</sub>CH<sub>2</sub>CH<sub>2</sub>CH<sub>3</sub>, yang menunjukkan bahawa ia mempunyai 6 atom [[karbon]] yang tersusun dalam sebuah rantaian, dan 14 atom [[hydrogen]] . Formula molekul bagi heksana ialah C<sub>6</sub>H<sub>14</sub> manakala, formula empiriknya pula ialah C<sub>3</sub>H<sub>7</sub>, yang memberikan nisbah C:H sebanyak 3:7.
 
{{kimia-stub}}
 
[[Kategori:Kimia]]