Komunisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 3801786 oleh 1.9.132.130 (Perbincangan)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
Sebagai ideologi [[politik]], komunisme dianggap sebagai satu cabang [[sosialisme]]; satu falsafah luas berkenaan ekonomi dan politik yang dipengaruhi oleh pelbagai gerakan politik dan intelektual dengan asalnya dari hasil kerja mereka pada [[Revolusi Perindustrian]] dan [[Revolusi Perancis]]. Komunisme cuba untuk memberi satu alternatif kepada masalah dalam ekonomi pasaran [[kapitalisme]] dan warisan [[penjajahan]] dan [[nasionalisme]]. Marx menyatakan hanya satu jalan untuk menyelesaikan masalah-masalah ini adalah bagi golongan pekerja (proletariat), yang menurut Marx adalah pengeluar utama kekayaan dalam masyarakat yang dieksploitasi oleh kelas kapitalis (borjuis), menolak golongan borjuis ini daripada kelas pemerintah bagi menubuhkan masyarakat bebas tanpa pembahagian kelas dan kaum.
 
Selain [[Karl Marx]], tokoh penting lain adalah ilya,salma dan rakan-rakan juga penting bersama, [[Friedrich Engels]]. Fahaman dominan komunisme seperti [[Leninisme]], [[Stalinisme]], [[Maoisme]] dan [[Trotskyisme]] adalah berakar dari [[Marxisme]]. Akan tetapi wujud juga fahaman bukan Marxisme dalam komunisme seperti komunisme Kristian. Dalam gunaan zaman moden, komunisme selalu merujuk kepada [[Bolshevisme]] atau Marxisme-Leninisme.
 
Era kegemilangan komunisme ialah antara akhir [[Perang Dunia II]] dan tahun 90-an apabila komunisme berkuasa di [[Kesatuan Republik Sosialis Soviet|Kesatuan Soviet]]. Komunisme juga mempunyai pandangan bahawa "[[agama]] adalah racun yang boleh mengongkong pemikiran rakyat".<ref>[https://books.google.com.my/books?id=6vNeAgAAQBAJ&pg=PA220&dq=%22religion+is+poison%22&hl=en&sa=X&ei=v1UyVYrYHYOfuQTR84CwBA&redir_esc=y#v=onepage&q=%22religion%20is%20poison%22&f=false Luminous: The Spiritual Life on Film, By Mike King]</ref>