Dan Quayle: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Laman baru: {{Politik |Nama=George H. W. Bush |Gambar=200px|Dan Quayle |Jawatan=Timbalan Presiden Amerika Syarikat <b>ke-44</b> |Tempoh=20 Januari 1989 -<br>[[20 Jan...
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 19:
Quayle lahir di [[Indianapolis]], [[Indiana]] pada 4 Februari 1947 sebagai anak James C. Quayle dan Corrine Pulliam Quayle. Kebanyakan orang menyebutnya dengan salah sebagai James Danforth Quayle III. Dalam buku kenangannya, dia menegaskan bahawa nama kelahirannya ialah James Danforth Quayle. Neneknya, [[Eugene C. Pulliam]], adalah pangasas Central Newspapers, Inc., sekaligus pemilik syarikat penerbitan terkemuka, seperti ''The Arizona Republic'' dan ''The Indianapolis Star''. James C. Quayle dan keluarganya berpindah ke Arizona pada tahun 1955 untuk mengelola cawangan syarikat persendirian milik keluarga.
 
<!-----
Masa kecil Dan Quayle dihabiskan di Arizona, lalu ia lulus dari Huntington High School di [[Huntington]], Indiana di tahun 1965. Lalu ia masuk di DePauw University, dimana ia meraih gelar di bidang politik ( 1969 ); ia juga anggota klub ''Delta Kappa Epsilon''. Kemudian Quayle bergabung dalam the [[Indiana National Guard]] ( Garda Nasional Indiana )dan bertugas di tahun 1969-1975. Saat bergabung di Garda, ia meraih gelar doktor hukum (Juris Doctor)di tahun 1974 dari [[Indiana University]] School of Law, Indianapolis.
 
Baris 32 ⟶ 33:
 
Selama Pemilu [[1992]], Bush dan Quayle ditantang oleh Gubernur [[Arkansas]], [[Bill Clinton]] dan Senator [[Tennessee]], [[Al Gore]], dan pengusaha [[Texas]], [[ Ross Perot]] serta [[James Stockdale]]. Pasangan Bush-Quayle akhirnya kalah dari pasangan Clinton-Gore.
<--->
 
{{stub}}