Skala masa geologi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Laman baru: thumb|250px|Rajah skala waktu geologi '''Skala waktu geologi''' digunakan oleh ahli geologi dan cendekiawan lain untuk menjelaskan waktu dan hubunga...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 13:26, 20 Oktober 2007

Skala waktu geologi digunakan oleh ahli geologi dan cendekiawan lain untuk menjelaskan waktu dan hubungan antara peristiwa yang terjadi sepanjang sejarah Bumi. Jadual tempoh geologi yang ditampilkan di halaman ini disesuaikan dengan waktu dan tatanama yang diusulkan oleh International Commission on Stratigraphy dan menggunakan piawai kod warna dari United States Geological Survey.

Rajah skala waktu geologi

Bukti-bukti dari peninggalan radiometri menunjukkan bahawa bumi berumur sekitar 4,570 juta tahun. Waktu geologi bumi disusun menjadi beberapa unit menurut peristiwa yang terjadi pada tiap tempoh. Setiap zaman pada skala waktu biasanya ditanda dengan peristiwa besar geologi atau paleontologi, seperti kemusnahan. Sebagai contoh, batas antara zaman Kapur dan Paleogen ditakrifkan dengan peristiwa kehancuran dinosaur dan pelbagai spesis laut. Tempoh yang lebih tua, yang tidak memiliki peninggalan fosil yang dapat dianggarkan perkiraan usianya, ditakrifkan dengan usia mutlak.

Rentang waktu


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.