Ruang empat dimensi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Four-dimensional space"
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:8-cell-simple.gif|kiri|frame|unjuran 3DUnjuran [[tesseract]] 3D yang melalui [[pusingan mudah]] dalam empat ruang dimensi.<br>]]
Dalam [[matematik]], '''empat ruang dimensi''' ( "4D") adalah [[ruang]] geometri dengan empat [[dimensi]]. Ia biasanya khusus kepada empat dimensi [[ruang Euclid]], yang digunakan secara umum peraturan ruang EuclideanEuclid tiga dimensi. Ia telah dikaji oleh ahli matematik dan ahli falsafah selama dua abad, baik untuk kepentingannya sendiri dan bagi pandangan yang ia tawarkan dalam bidang matematik dan bidang-bidang yang berkaitan dengannya.
]]
Dalam [[matematik]], '''empat ruang dimensi''' ( "4D") adalah [[ruang]] geometri dengan empat [[dimensi]]. Ia biasanya khusus kepada empat dimensi [[ruang Euclid]], yang digunakan secara umum peraturan ruang Euclidean tiga dimensi. Ia telah dikaji oleh ahli matematik dan ahli falsafah selama dua abad, baik untuk kepentingannya sendiri dan bagi pandangan yang ia tawarkan dalam bidang matematik dan bidang-bidang yang berkaitan dengannya.
 
Secara algebra, ia dihasilkan dengan menggunakan kaedah-kaedah vektor dan koordinat geometri untuk menjadikan ruang empat dimensi. Khususnya vektor dengan empat elemen ( 4-tupel) boleh digunakan untuk mewakili kedudukan dalam ruang empat dimensi. Ruang ini adalah ruang Euclid, yang mempunyai metrik dan norma, dan semua arah diambil kira sebagai sama: tambahan dimensi tidak dapat dibezakan daripada tiga yang lain.
 
Dalam fizik moden, ruang dan masa bersatu dalam empat dimensi Minkowski kontinumkontinuum dipanggil ruang masa, yang menganggap metrik dimensi masa berlainan daridaripada tiga dimensi spatialruang. Ruang-masa bukanlah ruang EuclideanEuclid.
 
== SeeLihat alsojuga ==
 
== ReferencesRujukan ==
{{Reflist|2}}
[[Kategori:Dimensi]]