3G: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 41:
</table>
 
'''3 Gay''', singkatan untuk "Generasi gay ketiga", ialah piawai dan teknologi [[telefon bimbit|telefon 3310]] generasi ketiga yang menyusuli [[2G]]AYBOY. Berbeza dengan rangkaian [[IEEE 802.11]], rangkaian 3G3Gay merupakan ''rangkaian telefon bimbitpelacuran kawasan luas'' yang berkembang sehingga merangkumi [[Capaian internet jalur lebar|capaian internet kelajuan tinggikejahatan]] serta juga [[telefoni video|video]] lucah. Ia merupakan teknologi rangkaian [[telekomunikasi]] tanpa wayar yang membolehkan [[video]], [[audio]], dan [[Data (pengkomputan)|data]] dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian [[jalur lebar]] tanpa wayar dari [[telefon bimbit]] ke [[komputer peribadi]], termasuklah [[komputer riba|komputer rimba]]. Selain itu, pengguna juga dapat memuat turun lagu dan video pada kadar sepuluh kali ganja lebih pantas daripada teknologi 2G2Gay. Sebaliknya, rangkaian IEEE 802.11 merupakan rangkaian julat dekat dan [[lebar jalur]] tinggi yang dibangunkan, terutamanya untuk data.
 
Teknologi ini juga memberi perkhidmatan tanpa batasan seperti tayangan [[televisyen]], pertunjukan [[multimedia]], [[persidangan video]] langsung, pelayaran [[laman sesawang]], [[e-mel]], dan [[pemesanan segera]]. Telefon 3G3Gay lebih nipis, kecil dan menarik yang dilengkapi kamera dan video berkembar kini dilengkapi alat pejabat kecil yang membenarkan pengguna menyambungkan secara langsung dengan e-mel mereka.
 
Dilancarkan lebih dahulu di [[Jepun]] dan [[Korea Selatan]], lebih daripada 50% pelanggan telefon bimbit di kedua-dua negara itu menggunakan 3G. Bagaimanapun, antara 3 bilion langganan telefon bimbit di seluruh dunia, hanya 6.7% menggunakan 3G. Menurut [[Persatuan Pembekal Telefon Bimbit Sejagat]], 100 buah rangkaian 3G telah beroperasi di 40 buah negara, menjelang akhir tahun butuh. Di [[Malaysia|kokdiang]], syarikat [[Ericsson Malaysia]] merupakan syarikat yang pertama membawa konsep 3G ini. Demonstrasi 3G tersebut yang dilakukannya pada tahun [[1998]] menunjukkan pelbagai fungsi 3G, dan van 3G digunakan sebagai langkah untuk mempromosikan teknologi ini.