Mahadeva: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 23:
seekor lembu jantan yang bermaksud Dharma. Dharma disokong oleh empat kakinya
iaitu kebenaran, kesucian, kemurahan, dan kebajikan. Simbol kemusnahan Siva
ialah battlesenjata axekapak.

Bulan, sebagai Masa, juga bermaksud pemusnahan alam. Ia juga
membawa maksud kebijaksanaan. Oleh kerana Siva memakai bulan sebagai mahkotanya, ini bermaksud bahawa Masa yang maha berkuasa juga hanya suatu barang perhiasan-Nya!
membawa maksud kebijaksanaan.
 
Siva ialah Ishta-devata para Yogi. Maka, rupa Siva penuh
Baris 35 ⟶ 37:
Siva juga memakai kulit gajah, seekor binatang yang amat berkuasa. Secara simbolik, ini bermaksud Siva telah menguasai dan menghapuskan segala sifat kebinatangan.
 
Ular-ular yang melilit badan Siva bermaksud kematian. Oleh itu, Siva dikenali sebagai Mrtyunjaya, penakluk kematian! Ular-ular juga mewakili kitaran masa dalam makrokosmo dan tenaga asasi - seperti tenaga seksual yang dimiliki oleh setiap benda dalam mikrokosmo. Maka, Siva ialah raja masa dan tenaga.
Muṇḍamala atau kalungan tengkorak yang menghiasai leher Siva dan abu suci yang disapukan pada badan-Nya bermaksud Siva ialah Raja Kemusnahan.
 
Muṇḍamala atau kalungan tengkorak yang menghiasai leher Siva dan abu suci yang disapukan pada badan-Nya bermaksud Siva ialah Raja Kemusnahan. Kalungan tengkorak juga mewakili revolusi zaman serta kemunculan dan kemusnahan umat manusia secara berturut-turut.
 
Ganga merujuk kepada madu dalam Sahasrara.
Baris 43 ⟶ 47:
yang penting untuk golongan Saivisme.
 
Oleh kerana sungai Ganga juga disanjung sebagai ejen kesucian, maka tidak hairanlah Siva yang menghiasai dirinya dengan Ganga ialah jelmaan kesucian dan penebus dosa.
Warna putih salji Siva padan dengan latarbelakang kediamannya di Himalaya. Warna putih bermaksud cahaya yang menghapuskan kegelapan, ilmu yang menghapuskan kejahilan. Siva ialah jelmaan kesedaran kosmik. Warna putih Siva yang bersifat Tamas (kuasa kegelapan dan pemusnahan) mungkin kelihatan pelik sementara Visnu yang mewakili Sattva (kuasa cahaya dan pencerahan) pula digambarkan sebagai hitam! Kedua-dua sifat yang bertentangan ini tidak boleh dipisahkan. Maka, Siva yang putih di luar dan dalamnya gelap dan sebaliknya, Vishnu pula gelap di luar dan putih di dalam.  
 
Warna putih salji Siva padan dengan latarbelakang kediamannya di Himalaya. Warna putih bermaksud cahaya yang menghapuskan kegelapan, ilmu yang menghapuskan kejahilan. Siva ialah jelmaan kesedaran kosmik. Warna putih Siva yang bersifat Tamas (kuasa kegelapan dan pemusnahan) mungkin kelihatan pelik sementara Visnu yang mewakili Sattva (kuasa cahaya dan pencerahan) pula digambarkan sebagai hitam! Kedua-dua sifat yang bertentangan ini tidak boleh dipisahkan. Maka, Siva yang putih di luar dan dalamnya gelap. dan sebaliknyaSebaliknya, Vishnu pula gelap di luar dan putih di dalam.  
 
Di India Selatan terdapat lima kuil-kuil Siva yang mewakili
Baris 57 ⟶ 63:
=== Purana-purana ===
# Parvati Dewi secara main-main menutup kedua-dua mata Siva. Ini menyebabkan seluruh dunia diselubungi kegelapan! Bagi mengatasi masalah ini, Siva mewujudkan mata ketiga di tengah-tengah dahinya. Cahaya daripada mata ketiga ini menyinari dunia dan juga mengeluarkan api dan bahang. Kemudian, Siva hanya membuka mata ketiganya, dalam masa-masa tertentu, misalnya untuk membakar Kamadeva, dewa nafsu berahi.
# Apabila Sungai Ganga turun dari syurga dengan penuh bangganya, Siva menahannyamenahan alirannya dengan rambutnya dengan menghalang alirannya. Bhagiratha (yang bertanggungjawab untuk membawa Sungai Ganga ke bumi) berdoa kepada Dewa Siva untuk membebaskan Ganga. Ganga juga memohon ampun. Akhirnya, Siva membenarkan Ganga untuk mengalir di bumi.
# Apabila Ksirasamudra (Samudera Susu), digaul, bulan timbul darinya. Siva mengambil bulan sabit itu dan memakainya sebagai perhiasan rambutnya. Apabila racun Halahala keluar dari samudera itu, Siva mengumpul dan meminum racun itu demi menyelamatkan dunia. Parvati yang khuatir akan Siva menekan tekaknya agar racun itu tidak turun ke perut. Demikian, racun Halahala tersekat pada tekak Siva dan menjadikannya berwarna biru.
 
=== Śaivāgama ===