Angklung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dubaya (bincang | sumb.)
Dubaya (bincang | sumb.)
Baris 5:
== Asal-usul angklung ==
Muzik Angklung bermula dari Masyarakat [[Sunda]], [[Jawa Barat]], [[Indonesia]].<ref>[http://books.google.com.my/books?id=Zxow5ng9r5QC&pg=PA108&dq=angklung+berasal&hl=en&sa=X&ei=MzflUvKZL8OHrQemt4HwBQ&ved=0CCwQ6AEwAA#v=onepage&q=angklung%20berasal&f=false Wisata Parijs van Java: sejarah, peradaban, seni, kuliner, dan belanja, By Her Suganda]</ref> Alat muzik ini merupakan alat muzik perkembangan dari [[calung]], diciptamula sebagai muzik persembahan untuk [[Dewi Sri]], yakni dewi hal-ehwal percucuk tanaman. Muzik ini digunakan pula dalam usaha menjana kemerdekaan Indonesia sebagai muzik penyemangat khalayak ramai untuk mendukung usaha berkait.
 
Sedangkan di Malaysia, angklung dipercaya sebagai alat musik reog ponorogo di jawa yang tercipta pada abad ke 9 sebagai persembahan raja kelama sewandama untuk putri kerajaan kediri.
 
Pada 1908, terdapat pengiriman duta kebudayaan{{fact}} dan penghijrah pencari pekerjaan yang menyebar luaskan muzik ini ke [[Thailand]], saat pula boleh meluas ke [[Asia Tenggara]] termasuk [[Malaysia]]<ref>[http://books.google.com.my/books?id=-Hu5AAAAIAAJ&q=angklung+berasal+malaysia&dq=angklung+berasal+malaysia&hl=en&sa=X&ei=kzjlUo7MGMjlrAfL0YFY&ved=0CDYQ6AEwAjgK Dewan bahasa, Volume 27, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1983 - Malay philology]</ref> dan [[Singapura]].
Baris 11 ⟶ 13:
Angklung di malaysia di bawa oleh penghijrah dari Ponorogo yang mempersembahkan [[Tarian Barongan|Barongan]] tahun 1922, dimana angklung merupakan salah satu bahagian muzik pengiring barongan. Hingga pada divisi budaya duta besar Indonesia untuk Malaysia memberikan pelatihan pembuatan angklung bernada seperti di bandung, namun hasil yang dihasilkan berbeza dengan angklung bernada di Indonesia pada umumnya, hingga mengambil bibit buluh dari Madiun dan Ponorogo hingga menghasilkan nada angklung terbaik. <ref>[http://kotareyog.com/melirik-malaysia-rasa-ponorogo/ Melirik Malaysia rasa Ponorogo - Kota Reyog]</ref>
 
Angklung [[Indonesia]] terdaftar sebagai Karya Agung Warisan Budaya Lisan dan Nonbendawi Manusia dari [[UNESCO]] sejak November 2010.
Angklung [[Indonesia]]
terdaftar sebagai Karya Agung
Warisan Budaya Lisan dan Nonbendawi
Manusia
dari [[UNESCO]] sejak November 2010.
 
== Macam-macam angklung ==