Konsert Lentera Timur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 22:
'''Konsert Lentera Timur''' atau lebih dikenali sebagai '''Konsert Lentera Timur Dato’ Siti Nurhaliza''' adalah konsert persembahan dan pertunjukan tarian oleh artis rakaman Malaysia, [[Siti Nurhaliza binti Tarudin|Siti Nurhaliza]]. Diadakan selama empat malam bukan berturut-turut pada bulan September 2013 di [[Istana Budaya]], ini adalah konsert pertama yang mana lagu dalam yang dipersembahkan sebahagian besarnya didorong oleh genre muzik Melayu dan rakyat tradisional. Banyak lagu-lagu telah diambil atau diperolehi dari empat album tradisional solo beliau: [[Cindai (album)|Cindai]] (1997), [[Sahmura]] (2000), [[Sanggar Mustika]] (2002) dan [[Lentera Timur]] (2008). Sepanjang konsert empat malam, beliau menyampikan lebih daripada 30 lagu dan disokong oleh 40 pemuzik orkestra tradisional Malaysia, [[Orkestra Tradisional Malaysia]] (OTM). Sokongan muzik termasuk percantuman bunyi dari alat muzik tradisional yang berbeza, termasuk rentetan dan perkusi yang sinonim dengan budaya berbilang bangsa di Malaysia - [[Rebana]], [[Erhu]], [[Sitar]] dan [[Sapeh]].
 
Walaupun dijadualkan secara tentatif seperti konsert tiga malam, dari 20 hingga 22 September, tarikh yang keempat telah ditambah untuk memenuhi permintaan daripada peminat Siti, peminat muzik tradisional, dan untuk tetamu [[Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia]] - penaja rasmi konsert itu dan penaung . Walaupun dia telah dibelenggu dengan sakit tekak dan batuk pada hari-hari sebelum konsert, persembahan Siti menerima ulasan positif dan pujian kritis untuk keupayaannya untuk mengekalkan kawalan vokal pada masa yang sama dengan penuh bertenaga mempersembahkan tarian tradisional.
 
Pada 27 Oktober, konsert itu didedahkan sebagai konsert solo yang paling berjaya pernah diadakan di Istana Budaya, di mana ia berjaya mengutip lebih daripada RM 900, 000 mengatasi rekod sebelum ini yang dibuat oleh [[Jamal Abdillah]].