Maharaja Taichang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
== Awal kehidupannya ==
Zhu Changluo dilahirkan pada tahun 1582, tahun ke-10 era Wanli, oleh [[Maharaja Wanli]] dan pelayan istana, Cik Wang, yang berkhidmat untuk ibu Maharaja Wanli, iaitu Balu Maharani Li. Selepas didapati bahawa Cik Wang mengandung, Maharaja Wanli menganugerahkannya gelaran "Gundik Gong Darjat Kedua" (恭 妃).<ref>Apart from the empress, there were seven grades of consorts in the Ming palace system. </ref> Dia adalah salah seorang daripada gundik yang tidak digemaridisukai Maharaja Wanli. Selepas kelahirannya, Zhu Changluo diabaikan oleh bapanya walaupun dia, sebagai anak sulung maharaja, berhak untuk menjadi pewaris (putera mahkota) mengikut undang-undang pewarisan Dinasti Ming.<ref>The Ming dynasty followed a strict patrilineal line of succession. </ref>
 
Zhu Changluo menghabiskan kebanyakan masa hidupnya merebut kuasa bagi merangkul gelaran sebagai [[putera mahkota]]. Maharaja Wanli berterus-terang hendak menamakan Zhu Changxun, (anak bongsunya yang dilahirkan oleh Gundik Cik Zheng yang disukainya,) sebagai putera mahkota dan mengatasi kekananan Zhu Changluo, tapi cadangan itu telah mendapat tentangan keras oleh kebanyakan menteri yang berpendidikan [[Konfusianisme]]. Rungsing dengan pelbagai petisyen untuk menaikkan Zhu Changluo sebagai putera mahkota, Maharaja Wanli memutuskan untuk memerhati keseluruhan isu dengan berhati-hati. Sesetengah sejarawan mengatakan kebuntuan dalam pemilihan putera mahkota adalah sebahagian punca pengunduran Maharaja Wanli dari terlibat mentadbir kerajaan sehari-harinya.
 
Terperangkap dalam politik yang tak menentu ini, Zhu Changluo sengaja tidak ditetapkan guru pengajar atau diberi pendidikan sistematik Konfusianisme sehinggalah dia mula bersekolah pada usia 13 tahun yang dikira usia yang lewat untuk putera-putera Ming memulakan pendidikan mereka. Pada tahun 1601, Maharaja Wanli mengalah dengan desakan menterinya dan yang paling penting kenaikan pangkat kepada Balu Maharani dan anaknya yang berumur 19 tahun Zhu Chengluo, secara rasmi telah dinaikkan sebagai putera mahkota dan [[pewaris]]. Namun pengiktirafan rasmi ini bukanlah tandanya berakhir penglibatan komplot mahkamah. Khabar angin mengenai hasrat Maharaja Wanli untuk menggantikan Zhu Chengluo dengan Zhu Changxun kembali timbul beberapa tahun kemudianseterusnya,<ref>"Ming Official Court History – The Chronicles of ''Taichang''" (明史·光宗本纪), documented two separate instances in the years 1603 and 1613, when pamphlets of unknown origins accusing Lady Zheng of plotting to remove the crown prince received widespread public circulation. </ref>
 
Pada tahun 1615, mahkamah empayar Ming dilanda sebuahsatu skandal. Seorang lelaki bernama Zhang Chai, bersenjata dengan hanyabersenjatakan peralatan kayu, berjaya mengusir pegawai istana yang mengawal pintu istana dan memecah masuk ke dalam Istana Ciqing dan kemudian menceroboh kediaman putera mahkota itu. Zhang Chai akhirnya ditangkap dan dibuang dalam penjara. Siasatan awal mendapati dia sebenarnya orang gila, tetapi apabila siasatan lanjut oleh majistret bernama Wang Zhicai, Zhang Chai mengakui pihaknya kepada plot bahawa dia dihasut oleh dua orang pegawai istana<ref>The two eunuchs were named Pang Bao, and Liu Cheng.</ref> yang bekerja di bawah Puan Zheng. Menurut pengakuan Zhang Chai, kedua-dua orang pegawai istana telah berjanji kepadanya untuk memberi ganjaran jika menyerang putera mahkota,yang dengan itu mengaitkan Puan Zheng dalam satu komplot pembunuhan. Dibentangkan dengan bukti-bukti keterlibatannyaketerlibatan dan keseriusan tuduhan, Maharaja Wanli, dalam usaha untuk menyelamatkan Puan Zheng, yang secara peribadinya mengetuai kes itu dan, telah menyalahkan sepenuhnya ke atas keduadua orang pegawai istana terbabit, telahdan dijatuhkan hukuman mati bersama-sama dengan Zhang Chai. Walaupun kes itu cepat diselesaikan, ia masih tidak mendiamkan perbincangan awam dan akhirnya dikenali sebagai "Kes Serangan Istana" (梃 击 案), salah satu daripada tiga misteri yang terkenal<ref>The 'Three Mysteries of Late Ming' (明宫三案) referred to the Case of the Palace Assault (梃击案), the Case of the Red Pills (红丸案), and the Case of Palace Removal (移宫案).</ref> di zaman Dinasti Ming.
 
== Kesingkatan pemerintahan dan kemangkatannya ==
[[Fail:Taichang.jpg|thumb]]
Maharaja Wanli meninggal dunia pada 18 Ogos 1620 dan telah digantikan oleh Zhu Changluo pada 28 Ogos 1620. Setelah Istiadat Kemahkotaan, Zhu Changluo mengguna pakai [[nama zaman]] "Taichang" (bermaksud "kemakmuran terbesar") untuk pemerintahannya, oleh itu beliau dikenali sebagai Maharaja Taichang. Beberapa hari pertama pemerintahannya bermula dengan lancar seperti yang dicatatkan dalam sejarah Ming. Dua juta tahil perak telah dijadikan hadiah kepada pasukan yang mengawal sempadan, kekosongan jawatan penting dalam birokrasi semasa tempoh lama Maharaja Wanli dalam pentadbiran yang tidak diaktifkan akhirnya mula diisi, dan banyak kadar cukai diturunkan dan cukai yang luar biasa nilainya oleh Maharaja Wanli turut dibatalkandimansuhkan pada waktu ini. Walau bagaimanapun, sepuluh hari selepas Istiadat Kemahkotaan, Maharaja Taichang jatuh sakit sehinggakan perayaan hari lahirnya telah dibatalkan.
 
Menurut sumber-sumber utama bukan rasmi,<ref>"National Discussions" (国榷) completed in the 1650s, & "Book of Ming" (明書; also known as 罪惟錄) a seventeenth-century privately written record of Ming history.</ref> penyakit Maharaja Taichang adalah disebabkan oleh kepuasan seksual yang berlebihan selepas dia dipersembahkan lapan gadis pelayan daripada Puan Zheng.<ref>Official Ming histories (明史 & 明史紀事本末) stated that the number of women presented by Lady Zheng as four. </ref> Keadaan maharaja yang serius diburukkan lagi dengan [[cirit-birit]] yang teruk selepas mengambil dos ubat [[pelawas]], yang disarankan oleh sida yang hadir iaitu Cui Wensheng pada 10 September. Akhirnya pada 25 September, untuk menangani kesan pelawas itu, beliau meminta untuk diambilkan pil merah<ref>The "Red Pills" (紅丸; or 红铅金丹) were a Chinese apothecary concoction popular during the mid Ming dynasty. </ref> yang disampaikan oleh seorang pegawai rendah mahkamah bernama Li KeZhuoKezhuo, yang berkecimpung dalam [[perubatan]].
 
Ia dicatatkan dalam sejarah rasmi Ming <ref>Ming Court History, "Biography of ''HanGuang'' "(明史·韩爌传)</ref> bahawa Maharaja Taichang berasa lebih baik selepas mengambil pil merah, dengan kembali selera makan dan berulang kali memuji Li Kezhuo sebagai "subjek setia". Petang yang sama, maharaja mengambil pil kedua dan ditemui mati pada keesokan harinya. Kematian seorang maharaja yang kelihatan berada dalam keadaan sihat sepanjang tempoh sebulan telah menggemparkan seluruh pelusuk Empayar Ming dan khabar angin mula merebak. Banyak percakapan mengenai misteri kematian Maharaja Taichang yang terkenal dengan "Kes Pil Merah"(红丸案), salah satu daripada tiga 'misteri' yang terkenal dalam Dinasti Ming. Nasib Li Kezhuo, yang pilnya berada di tengah-tengah kontroversi ini, menjadi subjek hangat dipertandingkan di antara golongan pembesar dan pegawai istana yang bersaing untuk merebut pengaruh di mahkamah empayar Ming. Pelbagai pendapat bermula dari pemberian wang kepadanya untuk pemulihan awal maharaja sehinggalah ke perlaksanaan hukuman mati kepada seluruh keluarganya kerana membunuh maharaja. Soalan ini akhirnya diselesaikan pada 1625 apabila Li Kezhuo dibuang ke kawasan sempadan atas perintah sida berkuasa iaitu [[Wei Zhongxian]], dengan itu menandakan jumlah penguasaan para sida semasa pemerintahan anak Maharaja Taichang, [[Maharaja Tianqi]].
 
== Peninggalannya ==
Kematian Maharaja Taichang sebelum waktunya meletakkan mahkamah empayar Ming ke dalam beberapa keadaan kucar-kacir. Pertama, mahkamah masih secara rasmi berkabung atas kematian Maharaja Wanli, yang mayatnya pada ketika ini masih terbaring dalam negeri menunggu tarikh bertuah untuk disemadikan. Kedua, semua makam imperial telah dibuat khas oleh maharaja yang memerintah itu sendiri dan tidak ada tempat yang sesuai untuk mengebumikan Maharaja Taichang, yang baru sahaja menaiki takhta.  Sebuah makam telah tergesaterburu-gesaburu dibina atas dasar makam [[Maharaja Jingtai]] yang dirobohkan. Pembinaan ini siap sepenuhnya pada bulan yang kedelapan padatahun 1621 dan disucikan sebagai Qingling (庆 陵). Akhirnya,  persoalan menamakan masa pemerintahan maharaja, walaupun maharaja telah mengambil nama era rasmi "Taichang", ia telah diapit di antara tahun ke 48 dari era Wanli (1620) dan tahun pertama era Tianqi yang (1621). Selepas beberapa perbincangan, mahkamah empayar Ming menerima cadangan [[Zuo Guangdou]] untuk menetapkan era Wanli itu telah ditamatkan pada bulan ketujuh dalam tahun 1620, manakala era Taichang yang menjangkau dari 8 hingga bulan ke-12 dalam tahun yang sama. Era Tianqi secara rasmi bermula dari bulan lunar pertama 1621.
 
Dari perspektif sejarah, pemerintahan Maharaja Taichang melalui sifat jangka masa pendek tidak menunjukkan apa-apa yang hanyalah sekadar sekelumit nota dalam sejarah Ming. Ia terdedah dengan kelemahan perlembagaan sistem autokratik Dinasti Ming apabila diketuai oleh maharaja yang lemah seperti dilambangkan oleh Maharaja Taichang dan penggantinya, [[Maharaja Tianqi. Dari maklumat terhad yang diperoleh dari sejarah rasmi Ming mengenai kehidupan maharaja, beliau dikenali sebagai separuh celik pendiam, kaki botol, dan penyindir]]. Berdasarkan rekod prestasi yang teruk, tiada bukti yang menunjukkan pemerintahan Maharaja tersebut dapat bertahan lebih lama daripada itu,
 
== Keluarga ==