Topeng Agamemnon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Mask of Agamemnon"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 05:11, 30 April 2016

Topeng Agamemnon ialah sebuah artifak yang ditemui di Mycenae pada tahun 1876 oleh Heinrich Schliemann .[1] Artifak tersebut adalah topeng pengebumian yang diperbuat dari emas, dan ditemui pada muka jasad terletak di dalam sebuah syaf perkuburan, yang ditetapkan pada Grave V, di tapak "Grave Circle A, Mycenae". Schliemann percaya bahawa dia telah menjumpai mayat pemimpin Greek legenda Agamemnon, tetapi penyelidikan arkeologi moden mengatakan topeng itu dari 1550-1500 SM-lebih awal daripada kehidupan Agamemnon, sebagaimana tradisi menganggap ia. Topeng ini sekarang dipamerkan di Muzium Arkeologi Kebangsaan Athens.

Huraian

Topeng ini merupakan salah satu daripada lima benda yang ditemui di dalam kubur syaf diraja di Mycenae-tiga dalam Grave IV dan dua dalam Grave V. Wajah dan tangan dua kanak-kanak dalam Grave III dilitupi daun emas, dan satu lagi mempunyai lubang untuk mata. Topeng telah direka untuk dijadikan topeng pengebumian yang disaluti dengan emas.

Bukan semua wajah lelaki ditutup dengan topeng. Ia dapat dilihat pada tentera dan pahlawan yang mempunyai senjata di dalam kubur mereka. Kuantiti emas dan karya tangan artifak yang berharga menunjukkan penghormatan, kekayaan dan status.. Topeng Agamemnon dinamakan oleh Schliemann yang diambil daripada lagenda raja Greek, Homer Iliad. Schliemann menganggap penemuan ini sebagai bahan bukti kepada kewujudan Perang Trojan yang benar berlaku dalam sejarah.

Topeng Agamemnon dicipta dari satu lapisan emas, yang dipanaskan dan dipalu diatas  kayu dengan ketelitian rincian menggunakan peralatan tajam.[2]

  1. ^ "Behind the Mask of Agamemnon" by Spencer P.M. Harrington in Archaeology, Vol. 52, No. 4, July/August 1999.
  2. ^ Questioning The Mycenaean Death Mask Of Agamemnon