Akueduk Segovia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Nuri Kittynesa (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Aqueduct of Segovia 08.jpg|thumb|400x400px]]
'''The Aqueduct ofAkueduk Segovia''' (atau lebih tepat lagi, saluran air buatan yang ditinggikan untuk mengalirkan air) adalah saluran air Roman dan salah satu [[monumen]] purba yang paling penting dan paling terpelihara ditinggalkan di [[Semenanjung Iberia]]. Ia terletak di [[Sepanyol]] dan sebagai simbol terpenting [[Segovia]], seperti yang dibuktikan melalui lambang yang dikenakan pada kot seragam bersenjata di kota ini.
 
== Sejarah ==
Oleh kerana saluran air itu tidak mempunyai [[inskripsi]] yang boleh dibaca (satu nampaknya terletak di struktur loteng, atau bahagian atas), tarikh pembinaan tidak boleh secara muktamaddapat ditentukan. Tarikh sebenar pembinaan akueduk sentiasa dianggap misteri walaupun ia dikatakan pada abad ke-1 Masihi, semasa pemerintahan [[Maharaja Domitian]], [[Nerva]], dan [[Trajan]]. Pada akhir abad ke-20, [[Géza Alföldy]] berjaya mentafsirkan teks pada plak dedikasi dengan mengkaji sauh, yang mengandungi huruf gangsa kini hilang di tempatnya. Dengan menggunakan kaedah ini, dia mampu untuk menentukanmengira yangtarikh sebenarnya iaiaitu dari adalahzaman Maharaja [[Domitian]] (AD 81-96) yang mengarahkan pembinaannya.<ref>[http://www.uni-koeln.de/phil-fak/ifa/zpe/downloads/1992/094pdf/094231.pdf Géza Alföldy: Die Inschrift des Aquäduktes von Segovia]</ref> Permulaan Segovia itu sendiri tidak pasti diketahui. Orang yang bergelar [[Vaccaei]] diketahui telah menghuni tempat atau kawasan itu sebelum orang-orang Rom menakluki bandar tersebut. Pasukan Rom dihantar untuk mengawal kawasan yang mundur untuk menetap di sana. Kawasan ini jatuhtermasuk dalam bidang kuasa mahkamah wilayah Roman (Latin conventus giuridici, Sepanyol Convento Jurídico) yang terletak di [[Clunia]].
[[Fail:Acueducto_Segovia_noche.JPG|thumb|Akueduk ketika malam]]
[[Fail:Vista-aerea-del-acueducto-de-Segovia.jpg|thumb|Pandangan akueduk dari udara]]
 
== Huraian ==
Akueduk ini pernah mengangkut air dari sungai Rio Frio, yang terletak di gunung berdekatan, kira-kira 17 km (11 batu) dari bandar di kawasan yang dikenali sebagai La Acebeda. Ia meneruskan lagi 15 km (9.3 bt) sebelum sampai ke bandar. Air mulanya dikumpulkan dalam tangki yang dikenali sebagai El Caseron (atau Big House), dan kemudian dibawa melalui saluran ke menara kedua yang dikenali sebagai Casa de Aguas (atau Waterhouse). Di sana ia secara semula jadi tertuang dan [[pasir]] mendap dengan sendiri sebelum air meneruskan laluannya. Seterusnya air bergerak 728 m (796 ela) pada [[tahap]] satu peratus sehingga melebihi ketinggian ''Postigo'', sebuah singkapan berbatu iaitu pusat bandar lama di [[Segovia Alcázar]] dibina. Kemudian, di [[Plaza de Díaz Sanz]] (Díaz Sanz Plaza), struktur itu membuat pusingan mendadak dan menuju ke arah [[Plaza Azoguejo]] (Azoguejo Plaza). Di situlah terdapat monumen yang mula memaparkan kemegahannya. Pada puncak tertinggi itu, akueduk mencapai ketinggian 28.5 m (93 ft 6 in), termasuk hampir 6 m (19 ft 8 in) di dasar. Terdapat gerbang tunggal dan [[gerbang]] berkembar yang keduanya disokong oleh [[tiang]]. Dari sudut pandangan, akueduk memasuki bandar sehingga ia sampai ke Plaza de Díaz Sanz, yang termasuk 75 gerbang tunggal dan 44 tunggal berkembar (atau 88 tunggal apabila dikira secara individu), diikuti oleh empat tunggal, berjumlah 167 tunggal kesemuanya. Pembinaan akueduk mengikut prinsip-prinsip yang dibentangkan oleh [[Vitruvius]] kerana beliau menerangkan dalam bukunya ''[[De Architectura]]'' yang diterbitkan pada pertengahan abad pertama.
Akueduk pernah mengangkut air dari sungai Rio Frio, yang terletak di gunung berdekatan, kira-kira 17 km (11 batu) dari bandar di kawasan yang dikenali sebagai La Acebeda. Ia meneruskan lagi 15 km (9.3 bt) sebelum sampai ke bandar.
 
air mulanya dikumpulkan dalam tangki yang dikenali sebagai El Caseron (atau Big House), dan kemudian dibawa melalui saluran ke menara kedua yang dikenali sebagai Casa de Aguas (atau Waterhouse). Di sana ia secara semula jadi tertuang dan [[pasir]] mendap sebelum air meneruskan laluannya. Seterusnya air bergerak 728 m (796 ela) pada [[tahap]] satu peratus sehingga melebihi ketinggian ''Postigo'', sebuah singkapan berbatu iaitu pusat bandar lama di [[Segovia Alcázar]] dibina. Kemudian, di [[Plaza de Díaz Sanz]] (Díaz Sanz Plaza), struktur itu membuat pusingan mendadak dan menuju ke arah [[Plaza Azoguejo]] (Azoguejo Plaza). Di situlah terdapat monumen yang mula memaparkan kemegahannya. Pada puncak tertinggi itu, akueduk mencapai ketinggian 28.5 m (93 ft 6 in), termasuk hampir 6 m (19 ft 8 in) di dasar. Terdapat gerbang tunggal dan [[gerbang]] berkembar yang keduanya disokong oleh [[tiang]]. Dari sudut pandangan, akueduk memasuki bandar sehingga ia sampai ke Plaza de Díaz Sanz, yang termasuk 75 gerbang tunggal dan 44 tunggal berkembar (atau 88 tunggal apabila dikira secara individu), diikuti oleh empat tunggal, berjumlah 167 tunggal kesemuanya. Pembinaan akueduk mengikut prinsip-prinsip yang dibentangkan oleh [[Vitruvius]] kerana beliau menerangkan dalam bukunya ''[[De Architectura]]'' yang diterbitkan pada pertengahan abad pertama.
 
== Pembinaan ==
[[Fail:Acueducto_de_Segovia_(detalle_de_zonas_restauradas).jpg|thumb|Bahagian akueduk yang dipulihkan]]
Bahagian pertama akueduk mengandungi 36 gerbang tunggal separuh bulat, yang dibina semula pada abad ke-15 untuk memulihkan bahagian yang dimusnahkan oleh Moors pada 1072. Barisan gerbang menganjur kepada dua peringkat yang dihiasi sederhana, di mana acuan kebanyakannya mudah memegang bingkai dan memberikanmemberi sokongan kepada struktur. Di tingkat atas, gerbang mempunyai kelebaran berjumlah 5.1 meter (16.1 kaki). Dibina dalam dua peringkat, tiang bahagian atas kedua-duanya lebih pendek dan sempit daripada peringkataras yang dibawah. Bahagian atas struktur mempunyai saluran di mana air bergerak, melalui salur berongga berukuran 0.55 sehingga 0.46 meter saiz diameter berbentuk-U. Bahagian atas tiang setiap satu mempunyai keratan rentas berukuran 1.8 sehingga 2.5 meter (5.9 sehingga 8.2 kaki), manakala pangkal keratan rentas berukuran sekitar 2.4 ke 3 meter (7.9 sehingga 9.8 kaki).
 
Akueduk dibina daripada kaedah [[unmortared]], [[blok granit]] berbentuk [[bata]]. Semasa era Rom, setiap satu daripada tiga gerbang yang tertinggi dipamerkan tanda dalam huruf [[gangsa]], menunjukkan nama pembina bersama-sama dengan tarikh pembinaan. Hari ini, dua [[sudut arca]] yang masih boleh dilihat satu di tiapsetiap sisi saluran air. Salah satu daripadanya dipercayai merupai imej [[Hercules]], yang menurut legenda, merupakan pengasas kepada bandar ini. Sudut arca yang lain kini mempunyai imej-imej ''[[Virgen de la Fuencisla]]'' ( penaung Segovia) dan [[Saint Stephen]].
 
== Sejarah seterusnya ==
Pembinaan semula pertama Akuedukakueduk itu berlaku semasa pemerintahan [[King Ferdinand]] and [[Queen Isabella]], yang dikenali sebagai ''Los Reyes Católicos'' atau [[Monarki Katolik]]. [[Don Pedro Mesa]], seorang pengasas awal biara [[Jerónimos del Parral]] yang berdekatan, membawa projek itu. Sebanyak 36 gerbang telah dibina semula dengan berhati-hati supaya tidak mengubah sebarang kerja asli atau gaya asal. Kemudian pada abad ke-16, sudut arca pusat dan patung-patung di atastelah ditempatkan pada strukturnya. Pada 4 Disember yang merupakan hari [[Saint Barbara]], iaitumengisahkan seorang santo telah menaung [[pasukan meriam]] dari para kadet akademi tentera tempatan yang menggantung imej Virgin dalam bendera.
 
Akueduk adalah mercu tanda yangkepada seni binanyabinna yang paling penting di bandar ini. TelahIa telah berfungsi sepanjang abad dan dipelihara dalam keadaan baik. Ia menyediakan air untuk Segovia sehingga abad ke-19. Oleh kerana kerosakan pengkamiran blok batu, kebocoran air dari jejambat transit atas, dan pencemaran yang menyebabkan batu granit ashlar memburuk dan retak, tempat ini disenaraikan dalam World Monuments Watch 2006 oleh Tabung Monumen Dunia. BertentanganKhabar denganangin kepercayaanyang popular,tidak getaranbenar yangmengatakan getaran disebabkan oleh lalu lintas yang digunakan untuk melalui jalan bawah gerbang tidak menjejaskan Akueduk kerana jisimnya yang besar..
 
<sup class="noprint Inline-Template Template-Fact" style="white-space:nowrap;" contenteditable="false">&#x5B;''<span title="This claim needs references to reliable sources. (September 2012)">citation needed</span>''&#x5D;</sup> WMF Sepanyol menghimpunkan Kementerian Kebudayaan, kerajaan serantau Castilla y León, dan institusi tempatan yang lain untuk bekerjasama dalam melaksanakan projek ini dan menyediakan bantuan melalui khidmat kewangan syarikat global American Express.<ref>[http://www.wmf.org/project/aqueduct-segovia World Monuments Fund - Aqueduct of Segovia]</ref>