Kerusi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh NiKlein (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 11:
Serusi sering kali amat antik dan mudah, sungguhpun bagi bebrapa kurun dan malah ribuan tahun ia merupakan perabut negara dan bangsawan dan bukannya barang kegunaan orang biasa. "Kerusi" sering kali digunakan secara meluas sebagai lambang kuasa dalam "House of Commons" di United Kingdom dan [[Kanada]], dan dalam banyak keadaan yang lain. Jawatankuasa, majlis pengarah, dan jabatan akademik kesemuanya memiliki ketua pengarah ('chairman'). Anugerah jawatan profesor dirujuk sebagai kerusi. Ia sebenarnya hanya menjadi biasa di mana-mana sekitar abad ke-16. Peti, bangku dan bangku panjang sebelum itu merupakan tempat duduk bagi aktiviti harian, dan bilangan kerusi yang terselamat dari tarikh lebih awal amat terhad; kebanyakan contoh adalah bersifat keugamaan atau bangsawan. Pengetahuan kita mengenai kerusi zaman silam hampir keseluruhannya datangnya dari tugu peringatan, ukiran dan lukisan.
 
Pada zaman Mesir silam kerusi kelihatannya mewh dan berhias. Diperbuat dari kayu hitam ("ebony") dan gading, atau dari kayu berukir atau bersepuh, ia diselitupi dengan bahan berharga, corak mengkagumkan dan berkaki lambang kaki haiwan atau ukiran tawanan. Semasa dinasti Tang (618 - 907 AD), kerusi tinggi mula muncul dikalangan bangsawan Cina dan kegunaannya kemudiannya tersebar pada semua golongan lapisan masyarakat. Menjelang abad ke-12 duduk di atas lantai jarang diamalkan di China, tidak seperti negara Asia lain di mana adat itu diteruskan, dan kerusi, atau lebih biasanya bangku, digunakan di sebahagian besar rumah di keseluruhan China.Chi
 
Pada tahun 2016, seorang pelajar telah mencipta rekaan kerusi tercanggih. Kerusi tersebut boleh terapung malah mampu mengeluarkan cahaya. Justeru, kerusi tersebut boleh dijadikan pengangkutan yang sangat berguna pada masa kini.
<!----
Di Eropah, ia hanyalah selepas Renaissance barulah kerusi tidak lagi menjadi keistimewaan negara, dan menjadi barangan biasa bagi sesiapa yang mampu membelinya. Sebaik sahaja idea keistimewaannya hilang kerusi dengan pantas digunakan secara meluas. Kita dapati kerusi mula berubah selepas beberapa tahun untuk menunjukkan perubahan fesyen.
Baris 23 ⟶ 24:
* [http://freenet.buffalo.edu/bah/f/glos/chairs/terms/terms.html Classical chair terminology]
 
[[Kategori:Kerusi]]-->