Mahadeva: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 85:
Bagi memenuhi hasrat seseorang, beberapa linga dicadangkan untuk pemujaan. Misalnya, pemujaan linga daripada batu mutiara akan menghapuskan dosa seseorang. Linga batu topaz pula memberikan kekayaan.      
 
Di India Selatan terdapat lima kuil-kuil SivaShiva yang mewakili
lima unsur-unsur alam. Tempat-tempat ini berada di Kanci (bumi), Tiruvanaikavu berdekaran
Trichy (air), Kalahasti (angin), Tiruvannamalai (api) dan Chidambaram
Baris 91:
 
=== Purana-purana ===
# Parvati Dewi secara main-main menutup kedua-dua mata SivaShiva. Ini menyebabkan seluruh dunia diselubungi kegelapan! Bagi mengatasi masalah ini, SivaShiva mewujudkan mata ketiga di tengah-tengah dahinyadahi-Nya. Cahaya daripadadari mata ketiga ini menyinari dunia dan juga mengeluarkan api dan bahangkehangatan. Kemudian,Selepa Sivaitu Shiva hanya membuka mata ketiganya,ketiga-Nya dalam masa-masa tertentu, misalnya untuk membakar Kamadeva, dewa nafsu berahi.
# Apabila Sungai Ganga turun dari syurga dengan penuh bangganyaangkuh, Siva menahan alirannya dengan rambutnyarambut-Nya. Bhagiratha (yang bertanggungjawab untuk membawa Sungai Ganga ke bumi) berdoa kepada Dewa SivaShiva untuk membebaskan Ganga. Ganga juga memohon ampun. Akhirnya, SivaShiva membenarkan Ganga untuk mengalir di bumi.
# ApabilaKetika menggodak Ksirasamudra (Samudera Susu), digaul, bulan sabit timbul darinya. SivaShiva mengambilmemakai bulan sabit itu dan memakainya sebagai perhiasan rambutnyamahkota-Nya. Apabila racun Halahala keluar dari samuderaSamudera ituSusu, Siva mengumpul danShiva meminummencedok racun itu dan meminumnya demi menyelamatkan dunia. Parvati yangmenekan khuatirtekak akanShiva Sivabagi menekan tekaknya agarmenghalang racun itu tidakHalahala turunsampai ke perut-Nya. Demikian, racun Halahala tersekat pada tekak Siva dan menjadikannyamenjadikan berwarnatekak-Nya birukebiru-biruan.
 
=== Śaivāgama ===
Āgama merupakan kitab-kitab suci zaman selepaslepas Veda yang masih relevan. Kitab-kitab ini berkaitan dengan disiplin-disiplin kerohanian, hukum-hukum etika dan amal ritual kuil. Terdapat tiga kumpulan Āgama yang penting. dan kumpulanKumpulan pertama ialah Śaivāgama. Kumpulan Śaivāgama juga dikenali sebagai Samhitā dan Mahātantra. Kitab-kitab ini telah wujud sejak kurun pertama S.M. Hukum-hukum falsafahnya sama dengan kultus Pāśupata.  
 
Śaivāgama dibahagikan kepada dua kumpulan utama: pradhānāgama (mempunyai 28 kitab-kitab) dan upāgama (mempunyai 208 atau 225 kitab-kitab).