Istana Merdeka: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Istana-Merdeka.jpg|thumb|Istana Merdeka - Jakarta]]
[[Fail:Istana Merdeka nampak jauh - Jakarta.jpg|thumb|Istana Merdeka Nampak Jauh]]
'''Istana Merdeka''' (juga dikenali dengan nama '''Istana Gambir''' atau '''''Paleis te Koningsplein''''') merupakan salah satu daripada enam buah [[istana presiden]] di [[Indonesia]]. Ia juga menjadi tempat kediaman rasmi bagi [[Presiden Republik Indonesia]]. Istana ini terletak di utara Dataran Merdeka, di Jakarta Tengah. Awalnya istana ini digunakan sebagai rumah kediaman rasmi bagi [[Gabenor-Jeneral Hindia Timur Belanda]] semasa zaman penjajahan.
'''Istana Merdeka''' adalah tempat rasmi pejabat [[Senarai Presiden Indonesia|presiden indonesia]] yang terletak. menghadap ke Taman [[Monumen Nasional]] Jalan Medan Merdeka Utara, [[Jakarta]]
 
==Sejarah==
'''Istana merdeka''' dengan luas kira-kira 2.400 m² ini dibina pada masa kerajaan Gabenor Jenderal J.W Van LansBerge tahun 1873 dalam kaveling yang sama dengan Istana ''Rijswijk'' yang mulai tak muat. Mulanya istana ini bernama ''Istana Koningsplein''. Namun Istana ini kerap disebut sebagai ''Istana Gambir'' karena banyak pohon Gambir yang tumbuh di. Istana yang diarsiteki Drossaers ini pada awal masa kerajaan [[Indonesia]] sempat menjadi saksi sejarah penandatanganan naskah pengakuan kedaulatan oleh.
Pada pertengahan kurun ke-19, [[Istana Rijswijk]] didapati mula tidak sesuai digunakan bagi tujuan pentadbiran. Pada tahun 1869, Gabenor-Jeneral [[Pieter Mijer]] mengarahkan pembinaan istana baru. Pembinaan bermula sedikit lewat iaitu pada tahun 1873 semasa di bawah pentadbiran Gabenor-Jeneral [[James Loudon]]. Mulanya istana ini bernama ''Istana Koningsplein''. Namun istana ini kerap disebut sebagai ''Istana Gambir'' kerana banyaknya pohon [[Gambir]] yang tumbuh.
 
KerajaanIstana ini telah digunakan oleh para pejuang kemerdekaan Indonesia semasa [[Pengistiharan Kemerdekaan Indonesia]] daripada [[Belanda]] pada 27 Disembertahun 1949. masaRepublik ituIndonesia RItelah diwakili oleh Sri Sultan [[Hamengkubuwono IX|Hamengkubuono IX]], sedangkan kerajaanmanakala Belanda diwakili oleh [[A.H.H Lovink]], wakilperwakilan tinggitertinggi mahkotakerajaan Belanda di Indonesia.
[[Fail:Istana Negara Tamu raja malaysia - Jakarta.jpg|thumb|Tamu Raja malaysia di depan istana bersama presiden Susilo Bangbang yudhoyono]]
Teriakan '''''Merdeka!''''' '''''Merdeka!''''' dilaungkan oleh rakyat Indonesia semasa upacara penukaran bendera Belanda kepada Indonesia. Disebabkan peristiwa ini, Istana Gambir dinamakan menjadi '''Istana Merdeka'''.
Dalam upacara yang mengharukan itu bendera Belanda diturunkan dan [[bendera Indonesia]] dinaikkan ke langit biru. Beratus-ratus ribu orang ramai di padang dan tangga-tangga bangunan ini diam mematung dan meneteskan air mata ketika bendera Merah Putih dinaikkan. Tetapi, ketika Sang Merah Putih menjulang ke atas dan berkibar, meletuplah kegembiraan mereka dan terdengar teriakan: '''''Merdeka!''''' '''''Merdeka!''''' Sejak masa itu Istana Gambir dinamakan '''Istana Merdeka'''.
[[Fail:Sambutan Kerajaan Indonesia Tamu negara Rakan.jpg|thumb|Sambutan Tamu Negara dari malaysia di Istana Merdeka - Jakarta]]
Sehari setelah pengakuan kedaulatankemerdekaan olehIndonesia kerajaanoleh Belanda, pada 28 Disember 1949 Presiden [[soekarnoSoekarno]] beserta keluarganyaahli keluarga beliau telah tiba dari [[Daerah Istimewa Yogyakarta|Yogyakarta]] dan tinggal untuk pertama kalinya bertempat di Istana Merdeka. Peringatan Hari Proklamasi RepublikKemerdekaan Indonesia pada 17 AgustusOgos di Istana Merdeka buat pertama kali diadakan pada tahun 1950. Tercatat selainSelain Presiden [[Soekarno]], yang mendiami istana ini adalah Presiden [[Abdurrahman Wahid|Abdurahman Wahid]], Presiden [[Susilo Bambang Yudhoyono|Susilo BangBang Yudhoyono]], dan Presiden [[Joko Widodo|Jokowi Dodo.]] juga tinggal di istana ini.
 
Kini Istana Merdeka digunakan untuk penyelenggaraan acara-acaraupacara kenegaraan,. antaraAntaranya lainadalah Peringatan Detik-detik ProklamasiPengistiharan, upacaramenyambut penyambutanorang tamu negarakenamaan, penyerahan surat-surat kepercayaantauliah duta besar negara rakan,sahabat danserta pelantikan perwira muda (TNI dan Polri).
 
MulaiBermula pada tahun 1975, perayaan Hari Kemerdekaan Indonesia akan berpindah dari Istana Merdekaditukarkan ke [[Monumen Nasional|Monument NasionlaNasionl (Monas).]]
 
==Rujukan==