Monokotiledon: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 3812720 oleh 202.188.130.18 (Perbincangan)
Baris 2:
[[Fail:Wheat_close-up.JPG|thumb|[[Gandum]], sejenis monokot yang penting dari segi ekonomi]]
 
'''Monokotiledon''' atau '''monokot''' ialah sekumpulan [[tumbuhan berbunga]] yang mendominasi sebahagian besar [[bumi]] ini dengan antara 50,000 hingga 60,000 [[spesies]]; mengikut [http://www.redlist.org/info/tables/table1 IUCN], bilangannya 59,300 spesies. Dari segi [[biomassa]] yang dihasilkan, monokot terdiri daripada kebanyakan tumbuhan [[pertanian]].
 
[[Famili]] yang terbesar dalam kumpulan ini (dan dalam kumpulan tumbuhan berbunga) ialah [[orkid]] (biasa dianggap sebagai famili [[Orchidaceae]], tetapi kekadang diolah pada peringkat susunan) yang mempunyai 20,000 spesies. Famili ini mempunyai bunga yang amat rumit dan menarik yang diadaptasikan untuk [[pendebungaan serangga]] yang amat khusus.
Baris 45:
 
Setiap sistem yang disebut di atas menggunakan taksonomi dalaman tersendiri untuk kumpulan itu. Monokotiledon adalah termashyur sebagai sebuah kumpulan yang mempunyai sempadan luaran yang amat stabil (kumpulan ini merupakan kumpulan yang jelas dan tegas, sedangkan taksonomi dalamannya amat tidak stabil (secara sejarah, tidak terdapat dua sistem berwibawa yang pernah bersetuju mengenai bagaimana monokotiledon-monokotiledon dikaitkan dengan satu sama lain).
 
== Rujukan ==
* Chase MW, Soltis DE, Soltis PS, Rudall PJ, Fay MF, Hahn WJ, Sullivan S, Joseph J, Molvray M, Kores PJ, Givnish TJ, Sytsma KJ, Pires JC (2000). Higher-level systematics of the monocotyledons: An assessment of current knowledge and a new classification. In: Wilson KL, Morrison DA, eds. ''Monocots: Systematics and Evolution.''. CSIRO, Melbourne. 3-16. ISBN 0-643-06437-0
 
== Pautan luar ==
* [http://tolweb.org/tree?group=Monocotyledons&contgroup=Euangiosperms Projek Web Salasih Hidupan: Monokotiledon]
 
[[Kategori:Taksonomi tumbuhan]]