Mahadeva: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 131:
Bhikshatanamurti - Ini ialah rupa Shiva sebagai seorang Bhairava yang bogel, yang mengemis makanan dengan sebuah mangkuk tengkorak. Rupa ini hampir serupa dengan rupa Kankalamurti.
 
Haryardhamurti (juga dikenali sebagai Harihara dan Sankaranarayana) ialah rupa separuh Shiva dan separuh [[Maha Vishnu|Vishnu]]. Gabungan dua Dewa ini nampaknya suatu percubaan untuk menyatukan golongan Shaivisme dan Vaishnavisme yang berselisih antara satu sama lain.
 
Sama seperti dewa-dewa Hindu yang lain, Shiva juga dikatakan mempunyai beberapa Jelmaan atau Avatara. Meskipun beberapa Purana menyebut tentang Avatara Shiva, namun idea ini tidak diterima oleh mazhab Saivisme. Misalnya, menurut Linga Purana, terdapat dua puluh lapan rupa Shiva yang kadang-kadang disebut sebagai Avatara. Menurut Svetasvatara Upanishad, Shiva telah mengambil empat Avatara.
Baris 137:
Dalam Hanuman Chalisa, Hanuman disebut sebagai Jelmaan ketujuh Shiva dan kepercayaan ini diterima secara sejagat. Hanuman juga dikenali sebagai 'Rudra Avatar'.
 
Menurut tradisi Vedanta, [[Sankaracharya|Adi Sankaracharya]] ialah Jelmaan Shiva. Durvasa dan Ashwatthama (karakter dalam [[Mahabharata]]) juga dipercayai sebagai Jelmaan Shiva.
 
== Purana-purana ==