Saivisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 54:
 
== Saiva Siddhanta ==
 
=== Pengenalan ===
'Saiva Siddhanta' bermaksud doktrin Saivisme pada amnya. Namun, ia telah menjadi terma yang digunapakai untuk mengenalpasti falsafah Saivisme dari Tamil Nadu selama 1300 tahun. Ia lebih merupakan suatu agama mistik daripada suatu sistem falsafah yang teratur dan spekulatif. Agama ini berasaskan kepada karya-karya 63 orang Nayanar atau Nayanmar yang telah hiduo antara kurun ke-7 hingga ke-12 Masihi.
 
Baris 107 ⟶ 105:
 
=== Pengenalan ===
Vira Saivisme atau Agama Lingayat, ialah suatu Saivisme yang berleluasa di Karnataka, India Selatan. Menurut pendapat orthodoks, agama ini ialah suatu agama purba yang berasal daripada guru-guru seperti Revanaradhya, Marularadhya, Panditaradhya, dan lain-lain. Namun, ini disangkal oleh segolongan yang lain.
 
Dalam zaman sejarah, Basavesvara (1186 Masihi), juga dikenali sebagai Basavanna atau Basava, yang menjadi perdana menteri Raja Bijjala (yang memerintah daripada 1157 - 1167 Masihi) ialah reformis utama (jika bukan pengasas) mazhab ini.
 
Mazhab ini juga telah diperkayakan oleh lebih 300 guru-guru dan orang-orang alim seperti Allama Prabhu, Cannabasavanna dan Akkamahadevi. Mereka telah memperbaharui gerakan agama dan sosial pada zaman mereka.
 
=== Dogma-Dogma Utama ===