Saivisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 85:
* '''Tanmatra''' (lima unsur alam iaitu tanah, air, api, udara dan angkasa).
'''Prthivyanda -''' Kombinasi tanmatra menghasilkan lima '''mahabhuta''' atau elemen-elemen kasar. Ciptaan seterusya, lahir daripada mahabhuta. Kumpulan ini dikenali sebagai 'Prthivyanda'.
 
Perkara-perkara penting yang perlu diperhatikan dalam sistem ini ialah:
# Srsti atau ciptaan ialah evolusi Sakti atau kuasa Shiva.
# Roh individu yang berada dalam ikatan ialah sebenarnya, Shiva sendiri.
# Prinsip kosmik asas ialah 36 dan bukannya 25 seperti dalam sistem Sankhya.
Dunia yang dicipta ialah sebenarnya suatu evolusi Shiva. Maka, ciptaan tidak berbeza daripada Shiva. Namun, ciptaan juga nampaknya mempunyai identitinya yang tersendiri. Maka, sistem ini menerima teori '''bhedabheda''' (perbezaan dan ketidak-bezaan) antara Tuhan (Shiva) dan ciptaan-Nya.
 
Begitu juga, Jivatman (roh Individu) yang dinamakan sebagai 'pasu' (roh yang terikat) adalah Shiva sendiri. Dengan mengamalkan pratyabhijna (mengingati akan sifat sebenarnya sebagai Shiva), roh dapat melepaskan segala avarana (liputan) dan bersatu dengan Shiva. Ini adalah '''mukti''' atau kebebasan.
 
Namun, mukti hanya boleh dicapai dengan berkhidmat kepada guru rohani , mendengar ajaran-ajaran Sastra (kitab suci), memikirkan tentangnya, dan mengamalkan yoga. Kebebasan muktamad hanya boleh diperolehi dengan '''Sivanugraha''' (rahmat Shiva), atau nama teknikalnya, ''''Saktipata'''<nowiki/>' (curahan kesaktian Shiva).
 
Pada hakikatnya, menurut sistem ini, Shiva yang meliputi diri-Nya dengan Maya dan menjadi Roh Individu yang terikat. Shiva sendiri yang menyedari Diri-Nya sendiri dan mendapatkan kembali identiti asal-Nya. Maka, '''Svatmavismarana''' (lupa diri) dan '''Svatmapratyabhijna''' (peringatan diri) adalah dua keadaan dalam permainan Shiva!
 
== Pasupata ==