Saivisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 115:
Topik-topik yang dibincangkan dalam sastera Pasupata dinamakan secara teknikal sebagai Pancārthas atau Lima Subjek Asas. Topik-topik asas ini ialah karana, karya, yoga, vidhi dan duhkhanta.
 
'''==== KARANA''' ====
 
Karana atau sebab purba adalah Shiva, yang dikenali sebagai 'Pati' (Tuan). Nama-nama-Nya lain ialah Rudra, Sankara, Kala, Balavikarana, Aghora, Sarva, Sarva, Tatpurusa, Isana, Isvara, dan Brahma.
 
Baris 123 ⟶ 122:
Shiva atau Isvara adalah hanya punca efisien atau nimittakarana untuk ciptaan. Sebaliknya, dalam sistem [[Falsafah Vedanta|Vedanta]], Shiva adalah upadanakarana (punca material). Meskipun Roh Individu dan dunia wujud berasingan, kedua-duanya berada dalam kawalan Shiva. Shiva juga menyebabkan perubahan dalam dunia dan roh individu. Namun, sebagai 'prasadi' (yang mencurahkan rahmat), Shiva sentiasa penuh penyayang. Itulah sebabnya, kita dapat mencapai kebebasan dengan meditasi ke atas-Nya.
 
'''==== KARYA''' ====
 
Subjek Asas kedua ialah Karya. Karya di sini bukan bermaksud sebagai suatu kesan, tetapi sebagai asvatantra atau bergantung. Sebaliknya, karana adalah sesuatu yang bebas atau svatantra. Dalam konteks ini, hanya Shiva adalah bebas, karana dan jagat (dunia) dan jiva (roh individu) adalah karya kerana kedua-duanya bergantung pada Shiva.
 
Baris 145 ⟶ 143:
Dengan bantuan yoga, 'Pasu' dapat membersihkan dirinya daripada semua kekotoran ini dan mencapai keadaan duhkhanta (penghapusan segala duka dan penderitaan).
 
'''==== YOGA''' ====
 
Yoga diberikan maksud 'samyoga' (kesatuan) Atman ('Pasu') dan Isvara (Pasupati).
 
Baris 153 ⟶ 150:
Amalan Yama seperti ahimsa (ketidak-ganasan), brahmacharya (mengawal nafsu), satya (bercakap benar), asangraha (tidak mengumpul harta-benda), adalah sadhana-sadhana yang amat berguna untuk yoga. Begitu juga dengan Niyama iaitu akrodha (mengawal kemarahan), guruseva (khidmat pada guru), sauca (kebersihan), mitahara (pemakanan sederhana) dan jagarukata (sentiasa berhati-hati).
 
==== '''VIDHI''' ====
Ini adalah Pancartha keempat. Ia bermaksud aktiviti-aktiviti seperti bhasmasnana (meliputi badan dengan abu suci), upahara (secara sengaja melakukan sesuatu yang akan menyebabkan orang ramai menjauhi seseorang sadhaka), japa (mengulangi mantera Shiva), dan pradakshina (mengelilingi Shivalinga secara ritual).
 
==== DUHKHANTA ====
Ini ialah Pancartha terakhir. Ia bermaksud kesudahan segala duka dan penderitaan, sama seperti kebebasan atau Mukti. Ini dicapai dengan menarik minda daripada segala objek duniawi dan mengarahkannya pada Pasupati. Dengan ini, 'pasu' dapat berserah sepenuhnya pada Pasupati dan hidup berhampiran-Nya (samipa prapti). Dalam mukti ini, Jiva tidak akan 'hidup bersendirian' ('Kaivalya', seperti dalam sistem Sankhya) atau penyatuan sepenuhnya ('Aikya' seperti dalam Advaita Vedanta). 'Pasu' akan berada selama-lamanya bersama Pasupati.
 
Menurut karya-karya Pasupata, kuasa-kuasa ajaib akan diperolehi pada tahap duhkhanta. Namum, seorang Yogi tidak digalakkan untuk memberi perhatian kepada kuasa ajaib kerana ia akan menghalangnya mencapai mukti.
 
== Saiva Siddhanta ==