Vaishnavisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Vaishnavisme adalah suatu mazhab agama Hindu yang menyembah Maha Vishnu sebagai Tuhan Maha Esa. Sistem ini juga dikenali sebagai Bhagavatamata. Proses penyu...'
 
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Suatu perkembangan penting dalam evolusi Vaishnavisme perlu diberikan perhatian. Meskipun Sri Krishna disenaraikan sebagai Avatara kesembilan Dasavatara (Sepuluh Avatara Maha Vishnu), secara beransur-ansur, Sri Krishna telah mendahului semua Avatara lain dan menjadi sama dengan Vishnu-Narayana. Maka, Dasavatara juga disebut sebagai Avatara Sri Krishna. Demikian, kultus Sri Krishna bersatu dengan Bhagavatamata. Oleh kerana, Sri Krishna atau Krishna-Vasudeva berasal daripada puak Satvata dalam bangsa Yadu, agama ini juga dikenali sebagai Satvatamata.
 
== Pelbagai Sub-Mazhab Vaishnavisme ==
 
=== Alvar ===
Ramanujacharya
Madhvacharya
Nimbarka
Ramananda
Kabirdas
Vallabha
Caitanya
 
=== Ramanujacharya ===
Perkembangan Vaishnavisme
 
=== Madhvacharya ===
Kesimpulan
 
=== Nimbarka ===
 
=== Ramananda ===
 
=== Kabirdas ===
 
=== Vallabha ===
 
=== Caitanya ===
 
== Perkembangan Vaishnavisme ==
Vaishnavisme merupakan suatu aspek penting dalam Gerakan Bhakti yang tersebar di seluruh benua India bermula dari kurun ke-13 hingga 18. Secara amnya, Vaishnavisme telah bercabang kepada dua aliran yang berpusat pada Rama dan Sri Krishna. Pengaruh Sri Krishna, sesungguhnya adalah lebih luas.
 
Pelopor gerakan agama Rama ialah Ramananda dan Kabir, dan seterusnya diteruskan dan diperkembangkan oleh Gosvami Tulasidas (1532 - 1623 Masihi), Samartha Ramadas (1608-1681 Masihi). Bhadrachala Ramadas (1630-1687 Masihi) dan Tyagaraja (1767-1847 Masihi) dan juga pengikut-pengikut mereka.
 
Gerakan agama Sri Krishna pula adalah tidak terkira. Kesimpulan