Vaishnavisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 1:
Vaishnavisme adalah suatu mazhab agama [[Hinduisme|Hindu]] yang menyembah [[Maha Vishnu]] sebagai Tuhan Maha Esa. Sistem ini juga dikenali sebagai Bhagavatamata. Proses penyusunan agama Vaishnavisme ini secara sistematik nampaknya bermula dengan bahagian Narayaniya dalam epik [[Mahabharata]] (Santi Parva, Bab-bab 334-351). Sumber-sumber asal lain ialah [[Bhagavad Gita]], [[Vishnu Purana]], [[Bhagavata]], Pancaratra, Vaikhanasa Agamas serta Narada Bhakti Sutras dan Sandilya Bhakti Sutra.
 
Suatu perkembangan penting dalam evolusi Vaishnavisme perlu diberikan perhatian. Meskipun [[Sri Krishna]] disenaraikan sebagai Avatara kesembilan Dasavatara (Sepuluh Avatara [[Maha Vishnu]]), secara beransur-ansur, [[Sri Krishna]] telah mendahului semua Avatara lain dan menjadi sama dengan Vishnu-Narayana. Maka, Dasavatara juga disebut sebagai Avatara [[Sri Krishna]]. Demikian, kultus [[Sri Krishna]] bersatu dengan Bhagavatamata. Oleh kerana, [[Sri Krishna]] atau Krishna-Vasudeva berasal daripada puak Satvata dalam bangsa Yadu, agama ini juga dikenali sebagai Satvatamata.
 
== Pelbagai Sub-Mazhab Vaishnavisme ==
Baris 22:
 
== Perkembangan Vaishnavisme ==
Vaishnavisme merupakan suatu aspek penting dalam Gerakan Bhakti yang tersebar di seluruh benua India bermula dari kurun ke-13 hingga 18. Secara amnya, Vaishnavisme telah bercabang kepada dua aliran yang berpusat pada [[Rama]] dan [[Sri Krishna]]. Pengaruh [[Sri Krishna]], sesungguhnya adalah lebih luas.
 
Pelopor gerakan agama [[Rama]] ialah [[Ramananda]] dan Kabir, dan seterusnya diteruskan dan diperkembangkan oleh Gosvami Tulasidas (1532 - 1623 Masihi), Samartha Ramadas (1608-1681 Masihi). Bhadrachala Ramadas (1630-1687 Masihi) dan Tyagaraja (1767-1847 Masihi) dan juga pengikut-pengikut mereka.
 
Gerakan agama Sri Krishna pula adalah tidak terkira. Kesimpulan