Hikayat Putera Shazlan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Reverted 1 edit by 27.111.50.19 (talk) to last revision by Yosri. (TW)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
{{Infobox Television
| show_name = Hikayat Putera ShazlanElif
| image =
| format = [[Drama]]
| runtime = 3090 minit
}}
'''''Hikayat Putera ShazlanElif''''' merupakan suatu cerita kanak-kanak yang ditayangkan di [[Astro Ceria]]. Cerita ini mempunyai 94 musim. Kini, rancangan ini telah memulakan episod baru pada setiap Ahad, jam 11.30 pagi, dengan ulangan pada jam 3.00 petang.
 
== Latar belakang ==
'''Elif''' merupakan tajuk seorang budak perempuan yang berpisah dengan melek. Kenan dan melek sedih dan merindukan Elif. Elif tinggal bërśāma puan Aliye (Opah Elif, Mama Kenan, Selim dan Ipek), Selim, (Ayah Saudara Elif) dan Zeynep (Ibu Saudara Elif)
'''Hikayat Putera Shazlan''' merupakan tajuk kepada Pari pari yang mengisahkan tentang kehidupan hairan seorang budak lelaki bernama Shazlan yang sebenar di dunia nyata. Hidup Shazlan yang mudah bersama keluarga Pari parinya ditemani alat-alat seperti teko emas ajaib dan sepasang gunting ajaib yang diberikan oleh pari pari. Tetapi, objek-objek ini tidak dapat menyelesaikan segala masalahnya. Ini kerana sebagai seorang lelaki, dia masih perlu belajar untuk mendapatkan objek berkuasa yang diberikan oleh buku ini kepadanya. Inilah pengajaran yang dipaparkan oleh setiap episod;anda bertanggungjawab besar jika anda mempunyai kuasa yang hebat. Walau bagaimanapun, selepas peristiwa Shazlan terjatuh ke dalam perigi, pari pari itu telah menghasilkan personaliti kedua di mana setiap objek yang dikeluarkan oleh buku itu turut mempunyai kesan sampingan.
 
== Watak dan perwatakan ==
=== Watak Protagonis ===
* '''Elif''' adalah seorang budak perempuan yang tinggal bersama opahnya, Aliye
* '''Shazlan''' seorang anak yatim piatu yang berasal dari sebuah kampung telah dihantar ke kota untuk tinggal bersama ibu saudaranya yang garang. Shazlan sering dilayan buruk oleh keluarga ibu saudaranya.
* '''Aliye''' adalah opah sebenar dari Elif. Juga ayah dari Kenan, Selim dan Ipek
* '''Bagus''' dan '''Ika''' adalah [[pari-pari]] yang dihantar kepada shazlan. Mereka bertanggungjawab untuk menggantikan ibu bapa Shazlan yang tidak bertanggungjawab dan kurang pendidikan.
* '''Mak SomMelek''' adalah ibu saudara ShazlanElif. Seorang yang berhati busukbaik dan tidak mempunyai cita rasa dalam berfesyen walaupun mempunyai salun sendiri. Dia cuba sedaya upaya untuk bergaya tetapi seringkali tidak cantik dipandang.
* '''Pak TamKenan''' adalah suami kepada MakMelek Som.Seorang yang pemalas dan tidak kisah dengan pemakaiannya. Seorang yang cuai dan mempunyai personaliti yang berbezasama dengan Mak SomMelek.
* '''FashaTugce''' adalah anak angkat kepada Mak SomMelek dan Pak TamKenan. Seorang yang manja, tidak bertimbang rasa dan penuh dengan kerenah. Dia sukakan artis seperti Paris Hilton dan Britney Spears dan sering meniru gaya mereka.
* '''Ipek''' adalah adik kepada Kenan dan Selim.
* '''SatiyaSelim''' merupakan sahabatayah Shazlansaudara Elif yang suka makan dan akan ambil peluang untuk makan di mana-mana saja asalkan ada makanan di kocek pakaiannya. Seorang yang ceria dan suka warna-warna cerah.
* '''NinaZeynep''' merupakan sahabatibu Rarasaudara Elif yang suka membantu menyeksaminum dan akan ambil peluang untuk menyeksaminum di mana-mana saja asalkan ada bungaminuman di kocek pakaiannya. Seorang yang ceria dan suka warna-warna cerah. Ia adalah Anggota ''Babysitter Raging Against Twerps''
* '''Murat''' merupakan Adik dari ibu saudara Elif. Anak Veysel.
* '''Veysel''' merupakan ayah dari Zeynep dan Murat, orang paling kaya di sekitar kawasan perumahan mereka. Seorang yang sangka dirinya sangat 'cool' dan bergaya serta punya keyakinan diri yang tinggi. Istri Veysel sudah tidak ada.
* '''Kiraz''' adalah pelayan kepada Keluarga Kenan.
* '''Efruz''' adalah ayah angkat kepada Melek.
* '''Sadik''' adalah suami kepada Kiraz.
* '''Feride''' adalah teman kepada Melek.
* '''Feraye''' adalah teman kepada Ipek dan Pelin.
* '''Lydia''' adalah seorang yang agak 'tomboy' dan selalu bermain dan berbual bersama budak lelaki. Dia juga mempunyai ikatan persahabatan dengan Shazlan. Personalitinya sangat berlawanan dengan Fasha.
* '''Aaron''' merupakan anak orang paling kaya di sekitar kawasan perumahan mereka. Seorang yang sangka dirinya sangat 'cool' dan bergaya serta punya keyakinan diri yang tinggi.
=== Watak Antagonis ===
* '''Arzu''' adalah seorang wanita licik dan suka menyeksa Elif. Arzu sering dilayan buruk oleh puan Aliye.
* '''Rara''' seorang Penjaga bayi yang berusia 16 tahun yang suka menyeksa Shazlan dan merupakan salah seorang daripada musuh ketat Shazlan. Dia mempunyai kawan dan sukakan duit, menyeksa kanak-kanak dan menonton televisyen. Ia adalah Ketua ''Babysitter Raging Against Twerps''
* '''Necdet''' adalah ayah kepada Arzu. seorang lelaki jahat dan suka bekerjasama dengan Temannya. Necdet senantiasa berpacaran dengan wanita muda.
* '''Nina''' merupakan sahabat Rara yang suka membantu menyeksa dan akan ambil peluang untuk menyeksa di mana-mana saja asalkan ada bunga di kocek pakaiannya. Seorang yang ceria dan suka warna-warna cerah. Ia adalah Anggota ''Babysitter Raging Against Twerps''
* '''Gonca''' adalah pelayan kepada Arzu. Gonca juga merupakan teman kerja Kiraz
* '''Chodijah''' merupakan sahabat Rara. Dia menjalankan misi pencarian koko yang dianggap oleh bangsanya sebagai komoditi berharga. Ia adalah Anggota ''Babysitter Raging Against Twerps''
* '''Erkut''' adalah teman kepada Necdet.
* '''Dofa''' adalah seorang yang agak feminin dan selalu bermain dan berbual bersama budak perempuan. Dia juga mempunyai ikatan persahabatan dengan Rara. Personalitinya sangat sama dengan Chodijah. Ia adalah Anggota ''Babysitter Raging Against Twerps''
* '''Serdar''' adalah suami kepada Arzu.
* '''Tasya''' adalah sahabat kepada Rara dan Nina. Seorang yang mandiri, tidak bertimbang rasa dan penuh dengan kerenah. Dia sukakan artis seperti Maia Estianty dan Mey Chan dan sering meniru gaya mereka. Ia adalah Anggota ''Babysitter Raging Against Twerps''
 
=='''Jadual rancangan'''==
Anda boleh mendapatkan jadual siaran di laman web Astro (www.astro.com.my).
Baris 37 ⟶ 45:
{{tv-stub}}
[[Kategori:Rancangan Astro Ceria]]
[[Kategori:Siri drama televisyen MalaysiaTurki]]