Jalan Tuanku Abdul Rahman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 22:
Jalan Tuanku Abdul Rahman atau dahulunya Batu Road merupakan salah satu jalan yang paling yang pernah wujud di pusat Kuala Lumpur dan adalah salah satu daerah membeli-belah terawal di negara ini, dari hampir 100 tahun yang lalu. Kebanyakan bangunan di Jalan Tuanku Abdul Rahman telah dibina seawal tahun 1912.
 
Nama sebelumnya telah diberikan kerana ia dikatakan jalan pertama diperbuat daripada batu berbanding laluan tanah biasa. Pada awal 1930-an, Batu Road telah menjadi jalan dua hala pada permukaan tar yang tengah diapit oleh kerikil serta membolehkan kenderaan diletak di kedua-dua bahu jalan. Berbeza dengan sekarang, jalan ini dahulunya amat sunyi dan hanya dilalui oleh beberapa buah kereta sahaja kerana kebanyakan penduduk Kuala Lumpur menggunakan basikal atau berjalan kaki sahaja. Kedai-kedai di sekelilingnya pula dibuka dari jam 8 pagi sehingga 11 malam setiap hari.<ref>[https://news.google.com/newspapers?nid=1309&dat=19960715&id=6XpaAAAAIBAJ&sjid=6B4EAAAAIBAJ&pg=5260,2737551&hl=en New Straits Times: "On a Street Once Called Batu Road"]</ref>
Nama sebelumnya telah diberikan kerana ia dikatakan jalan pertama diperbuat daripada batu berbanding laluan tanah biasa.
 
== Tarikan ==