Fardu Kifayah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
menukar maksud ilmu-ilmu dengan lebih betul
Luar tajuk.
Baris 1:
{{Hukum Islam}}
 
Al-Quran adalah perkataan yang menjelaskan perintah Allah. Al-Quran diterjemah melalui perbuatan Nabi yang dinamakan iaitu Sunnah.
 
Al-Quran adalah perkataan dan Sunnah adalah perbuatan anggota badan Nabi saw yang menjelaskan Al-Quran.
 
Hadis adalah perkataan Nabi Muhammad s.a.w yang menerangkan Sunnah. '''Hadis boleh jadi hadis sahih atau palsu tetapi tiada amalan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w adalah Sunnah yang Palsu.'''
 
Amalan Sunnah, ada dua hukum iaitu Fardu dan Sunat, Rukun Islam adalah amalan Sunnah yang fardhu.
 
Rukun Islam pertama dan kedua terdapat 2 fardhu iaitu fardhu kifayah dan ilmu fardu ain dilakukan setiap hari.
 
'''Fardu Kifayah''' ialah perkara yang wajib dilakukan oleh sebahagian anggota masyarakat untuk menjaga kepentingan Umat Islam. Jika diabaikan atau tiada siapa pun yang melakukannya maka seluruh masyarakat berdosa. Contohnya menguasai ilmu atau kepakaran dalam sesuatu bidang seperti pendidikan, teknologi, perubatan, kejuruteraan dan perkara lain yang boleh mendatangkan kepentingan kepada Ummah.
 
Fardu Kifayah perlu dibandingkan dengan '''Fardu Ain''' iniyang bermaksudmerupakan perintah Allah adalah wajib untuk di lakukan oleh setiap orang Islam samaada lelaki dan perempuan.Jika tidak ditunaikan maka berdosa. contohnya seperti menunaikan solat lima waktu sehari semalam,puasa pada bulan ramadhan dan memberi zakat.