Ramayana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 156:
 
Dalam kata lain, mahakarya ini memberikan segala idea dan ideal kehidupan yang mulia yang boleh dicontohi dan diikuti oleh seluruh umat manusia dalam semua zaman. Ramayana bukan sebuah mitologi yang penuh dengan cerita dongeng. Ia adalah khazanah ilmu ketamadunan dan kebudayaan tertinggi yang telah mempengaruhi dan memperkayakan arus pemikiran, kreatif, agama dan kerohanian dunia.
 
== Versi Lain Ramayana ==
Pengaruh kuat dan mendalam Ramayana Valmiki telah melahirkan beberapa Ramayana lain dalam bahasa Sanskrit dan juga beberapa vernakular India. Antara karya-karya Sanskrit yang terkenal ialah Ananda Ramayana, Adhyatma Ramayana, Adbhuta Ramayana, Yoga Vasishtha Ramayana, Tattvasangraha Ramayana dan Sangraha Ramayana.
 
Selain itu, kisah Ramayana juga diberikan dalam beberapa [[Purana]]. Beberapa buah [[Upanishad]] minor seperti Rama Purvatapaniya, Ramottaratapaniya, dan Rama Rahasya merujuk kepada [[Rama]] sebagai Parama Purusha (Tuhan).
 
== Ramayana di Luar India ==
Di luar benua India, Ramayana juga telah tersebar luas di Asia, terutamanya di Thailand, Malaysia, Indonesia, Myanmar, Laos, China dan Jepun. Karya asal Valmiki dalam bahasa Sanskrit telah diadaptasikan mengikut kesesuaian dan kebudayaan tempatan di luar India. Antara versi Ramayana tempatan yang popular di Asia ialah seperti berikut: